Wonen is een basisrecht voor iedereen

Door Hink Speulman op 25 november 2020

Iedereen moet goed en betaalbaar kunnen wonen. Het gaat hier om een basisrecht, maar in de praktijk is wonen vrijwel volledig overgeleverd aan de grillen van de markt: de ‘woningmarkt’ of de ‘sociale huurmarkt’.

Zeker in de grote steden profiteren projectontwikkelaars, speculanten en huisjesmelkers van het schrijnende tekort aan woningen en hebben veel woningzoekenden niet of nauwelijks kans op een ‘thuis’. In het verkiezingsprogramma 2021-2025 van de PvdA is dan ook terecht veel aandacht voor wonen: er is immers sprake van een nationale wooncrisis.

Nationale wooncrisis
Die wooncrisis beperkt zich niet tot de (grote) steden: ook op het platteland is er gebrek aan voldoende en passende woonruimte. Zo heeft de Initiatiefgroep Wonen Buitenpost (IWB) deze zomer door middel van onderzoek aangetoond dat er in het dorp van alles grondig mis is als het om wonen gaat. In veel andere dorpen in Achtkarspelen is het niet veel beter gesteld.

Te weinig woningen voor eigen inwoners
Kort samengevat zijn er in Achtkarspelen te weinig huur- en koopwoningen beschikbaar voor de eigen inwoners. Daardoor zit het woningaanbod grotendeels op slot. Daarnaast is het woningaanbod onvoldoende afgestemd op de verschillende woonbehoeften, afgestemd op de levensfase van de inwoners. De nodige doorstroom ontbreekt en jongeren, ouderen en kwetsbare inwoners missen de kans op een betaalbare, passende en veilige woning. Het huidige beleid van het gemeentebestuur zorgt ervoor dat de problemen hardnekkig zijn en draagt vooralsnog niet bij aan oplossingen.

CO2-neutraal
Naast het gebrek aan voldoende geschikte woningen vormt de energietransitie een belangrijk aandachtspunt: hoe maken we de bestaande huur- en koopwoningen energiezuinig of het liefst zelfs helemaal CO2-neutraal? Hoe pakken we dit aan, hoe wordt het betaald en hoe zorgen we ervoor dat er hierdoor geen nieuwe drempels ontstaan, waardoor de misère op het gebied van huisvesting verder oploopt?

Onze mening
De afdeling Achtkarspelen van de PvdA maakt zich al jaren sterk voor de huisvesting van de inwoners van deze gemeente. De raadsfractie hamert keer op keer op de problematiek en spoort het College van burgemeester en wethouders aan tot concrete actie – om een heldere en ambitieuze visie snel om te zetten in tastbare resultaten, met volop ruimte voor ideeën en initiatieven vanuit de plaatselijke bevolking.
Voortvarend en aantrekkelijk bouwen in overeenstemming met de verschillende behoeften is het credo. Daarbij heeft de gemeente een leidende rol te vervullen.

Landelijk legt de PvdA in het verkiezingsprogramma 2021-2025 de prioriteit bij woningen voor starters en middeninkomens, aan betaalbare huur- en koopwoningen en aan kamers c.q. woonruimte voor studenten, aan woonvormen voor ouderen.

Hink Speulman

Hink Speulman is jarenlang in zowel de commerciële als de publieke branche werkzaam geweest. Zijn belangstelling gaat uit naar mens en samenleving, evenals naar kunst en cultuur. Sinds december 2020 gepensioneerd, maar ‘niets doen’ is niet zijn stiel. Hink beschouwt zichzelf als een rechtgeaarde en kritische sociaaldemocraat, maar géén meeloper in een beweging.

Meer over Hink Speulman