SOA: van harte gefeliciteerd!

13 januari 2024

Op zaterdag 6 januari 2024, tijdens het Fries Pop Gala, werden de Friese Pop Awards uitgereikt. De Publieksprijs – voor een persoon of groep die zijn stempel heeft gedrukt op de Friese popcultuur – ging daarbij naar Surhuizum Open Air, met een vette knipoog afgekort tot SOA.

De Partij van de Arbeid in Achtkarspelen feliciteert de organisatie en haar vele vrijwilligers van harte met deze mooie prijs. “De prijs is wat ons betreft dik verdiend”, aldus Hink Speulman, voorzitter van de raadsfractie van de PvdA. “Immers: vanuit het niets heeft de organisatie met hulp van vrijwilligers en sponsoren vanaf de eerste editie een geweldig tweedaags rock- en metalfestival neergezet. Een evenement dat ertoe doet, in de regio én daarbuiten, en dat zich nog ontwikkelt.”

Hink Speulman: “Kunst en cultuur staan bij de Partij van de Arbeid hoog in het vaandel. Daarvoor zijn verschillende goede redenen aan te voeren. Heel kort gezegd komt het erop neer dat kunst mensen verrijkt en dat cultuur mensen met elkaar verbindt. En dat levert op zijn beurt weer een leukere en betere samenleving op.

Dit zie je letterlijk tijdens dit festival in Surhuizum: jong en oud van uiteenlopende achtergrond komen in juli samen en hebben plezier, zélfs als de muziek zo en af toe niet helemaal jouw ding is. Al is dat laatste misschien een persoonlijk dingetje.”

Hoewel de festivalsector het sinds 2020 moeilijk heeft laat SOA zien dat dromen niettemin kunnen worden waargemaakt. Het festival voorziet bovendien duidelijk in een behoefte. “De politiek moet ervoor zorgen dat er ruimte blijft voor dit soort initiatieven en dat zij niet onmogelijk worden gemaakt, bijvoorbeeld als gevolg van een doorgeschoten regelzucht”, aldus Speulman.

Surhuizum Open Air wordt in 2024 voor de vijfde keer georganiseerd. Om precies te zijn op vrijdag 12 en zaterdag 13 juli. Kijk voor meer informatie op soa.frl.