In gelul kun je niet wonen

Door Otto Veenstra op 17 april 2024

(Dit artikel is de bijdrage voor de rubriek ‘de Spreekbuis’ in de Feanster van 17 april 2024 )

‘In gelul kun je niet wonen’
(en in geouwehoer ook niet)

Er zijn vast mensen die de uitspraak ‘in gelul kun je niet wonen’ nog wel kennen. Zij is gedaan tijdens de wooncrisis in de jaren zeventig en tachtig door de legendarische PvdA-politicus Jan Schaefer.

Helaas is deze uitspraak wéér actueel. Opnieuw zitten we in een wooncrisis en is er sprake van een enorm tekort aan woningen. Eén op de drie mensen tussen de 25 en 30 jaar die hierdoor noodgedwongen bij hun ouders wonen, schaamt zich voor zijn of haar woonsituatie.
Om nog een (kleine) kans op een woning te maken kun je met een particuliere verhuurder in zee gaan. De hoge huur die je dan doorgaans moet betalen zorgt ervoor dat er niks overblijft om in jouw toekomst te investeren.

Voor de ontwikkeling en realisering van woningbouwplannen zijn ambtenaren nodig. Zij zijn onmisbaar in het formele traject. Door het aanhoudende tekort aan ambtenaren verloopt alles echter heel erg traag en laat de uitvoering vaak lang op zich wachten. Frustratie alom.

Je kunt helaas niet eventjes ‘een blik ambtenaren opentrekken’. Sterker nog: door de keuze voor ontvlechting is de situatie er alleen maar slechter op geworden.
Daarom moet er werk worden gemaakt van alternatieve mogelijkheden om de woningvoorraad te vergroten. Vandaar dat de PvdA-fractie schriftelijke vragen heeft gesteld over woningsplitsing.

Deze gemeente telt namelijk relatief veel grote vrijstaande woningen. Desgewenst kunnen deze woningen prima worden gesplitst in twee woningen. Op deze manier schep je redelijk eenvoudig éxtra woonruimte. Het kan ook een bijdrage leveren aan de oplossing van het zorgprobleem, dat steeds groter en nijpender wordt.

Stel: je bent op leeftijd en je woont alleen of samen in een grote woning. Met een bevriend stel besluit je jouw huidige woning te splitsen. Hierdoor kun je dicht bij elkaar gaan wonen en – in de goede zin van het woord – een beetje op elkaar letten en elkaar helpen. Een soort miniatuur ‘Knarrenhof’ dus.

Daarom vindt de PvdA dat in onze gemeente de mogelijkheid tot het splitsen van woningen actief moet worden gestimuleerd. Lossen we hiermee het woningtekort op? Nee, verre van. Levert het een kleine bijdrage? Natuurlijk.

Mijn opa zei altijd: ‘As it net kin sa’t it moat dan moat it mar sa’t it kin’. En sa is ’t!

Otto R. Veenstra
Raadslid PvdA Achtkarspelen.

Otto Veenstra

Otto Veenstra uit Augustinusga houdt van foute grappen. En hij zit nooit stil. Van beroep is hij opbouwwerker en jongerenwerker. Maar ook in zijn vrije tijd zet hij zich in voor jongeren. Daarnaast is hij onder andere voorzitter van Surhuizum Open Air, secretaris van de Energy Kooperaasje De Harkema en lid van de werkgroep die