Een terugblik op de raadsvergadering van 22 april j.l.
De raadsvergadering kende een overvolle agenda. In verband daarmee begon de vergadering om vier uur, in plaats van om half acht ’s avonds. Hierna een korte impressie aan de hand van een aantal agendapunten. Voor de leesbaarheid is dit verslag opgedeeld in twee artikelen. Deel 2 volgt later.
Hoe vol de agenda was bleek wel toen ten gevolge van tijdgebrek ook twee agendapunten moesten worden geschrapt. Zo werd de besluitvorming over de verplaatsing van de korfbalaccommodatie in Surhuisterveen naar een volgende keer verschoven.
Individuele inkomenstoeslag
Datzelfde overkwam het collegevoorstel over een verandering in de zogenaamde ‘armoedegrens’. Omdat die voorgestelde verandering een verslechtering is – voorgesteld wordt om ruim tachtigduizend euro per jaar te bezuinigen op de meest kwetsbaren onder de inwoners van Achtkarspelen – hadden we daar geen bezwaar tegen. Immers: misschien, héél misschien zou uitstel hier tot afstel kunnen leiden. En mocht dat ijdele hoop zijn dan is de PvdA natuurlijk aan zijn stand verplicht om hiertegen te ageren. Een motie van die strekking is overigens al aangekondigd.
Vrijstellingsgrens giften voor mensen in de bijstand
In de raadsvergadering van 25 maart diende de PvdA een motie in, medeondertekend door de CU, FNP en PVV, tot invoering van een jaarlijkse vrijstellingsgrens voor giften voor mensen in de bijstand. In maart staakten de stemmen. Nu stemde de gehele raad – met uitzondering van de VVD – evenwel met het voorstel in. Het is vervolgens aan het burgemeester en wethouders om een jaarlijkse vrijstellingsgrens te formuleren – zonder meldingsplicht – voor giften met een structureel karakter. Wanneer deze grens wordt overschreden, moet rekening worden gehouden met de persoonlijke omstandigheden van betrokkene(n).
Dorpshuizen en sociaal-cultureel werk
Vervolgens kwam het stopzetten van de subsidie op het sociaal cultureel werk in Achtkarspelen aan de orde. Tijdens een eerder informatiecarrousel hadden insprekers uitgelegd dat de regeling in kwestie niet alleen de activiteiten, maar ook de huisvesting van dit goede werk financierde. Anders gezegd: stopzetting van deze regeling impliceerde sluiting van de dorpshuizen, van het clubhuis in Harkema en van het jeugdhonk in Augustinusga. Met name het CDA toonde zich hierover verbaasd. Opvallend, want deze regeling is de afgelopen jaren zeker een keer of vijf uitgebreid in de raad ter sprake gekomen, voor het laatste zelfs tijdens de begrotingsbesprekingen van november, maar kennelijk duurde het even voordat het kwartje viel. Net op tijd gelukkig want het college zegde toe de huisvesting hoe dan ook te garanderen.
Over de activiteiten was men wat vager. Dit betrof, zo werd betoogd door de portefeuillehouder, niet zozeer een bezuiniging als wel een verandering. We begrepen dat de subsidie nu naar de anderen, lees naar betaalde krachten van elders in plaats van naar vrijwilligers uit de eigen gemeente, zal gaan. Het spreekt voor zich dat dit in heel nauw overleg met alle betrokkenen moet gebeuren. Dit kan natuurlijk niet met een enkele pennenstreek, niet met een stuk papier, niet met een ondoordacht besluit: dit moet samen met onze inwoners zo zorgvuldig mogelijk gestalte krijgen. Er werden moties van die strekking ingediend en het college beloofde beterschap. De communicatie was ‘naadje’ geweest, vanaf nu zou alles beter gaan…
Een gezamenlijke motie van PvdA en FNP om de subsidieverlening voor het sociaal-culturele werk voorlopig te handhaven, totdat de gemeenteraad nieuw of aangepast beleid heeft geformuleerd, werd door de meerderheid van de raad verworpen.