PvdA Achtkarspelen dient motie in over bijstand en boodschappen

Door Theun Nicolai op 24 maart 2021

De fractie van de Partij van de Arbeid zal tijdens de raadsvergadering van 25 maart a.s. een motie indienen naar aanleiding van de beantwoording door het college van burgemeester en wethouders van schriftelijke vragen over de kwestie van bijstand en boodschappen.

De fractie is van mening dat de beantwoording van de schriftelijke vragen die eerder ter zake door de FNP waren gesteld op zich genomen juist zijn.
Het college gaat er volgens de PvdA-fractie echter aan voorbij dat het hier vooral gaat om het verschil in rechtmatigheid en rechtvaardigheid in situaties waarin mensen zijn aangewezen op een uitkering die nauwelijks genoeg is om te voorzien in hun levensonderhoud. De PvdA-fractie vindt het belangrijk dat wordt onderkend, dat de een méér kan doen met een dubbeltje dan een ander met een kwartje. Anders gezegd: niet iedereen kan evengoed met geld omgaan. Als je van bijstand moet rondkomen is voor iedereen echter de rek er toch écht wel uit. Daarom zijn mensen met bijstand blij met elk extraatje, bijvoorbeeld in de vorm van een gift die men krijgt van familie, via de voedselbank of via de kerk.

Als giften een structureel karakter krijgen moet men hiervan melding doen. Dit is een wettelijke verplichting. Daarbij heeft de gemeente echter ruimte voor een soepele opstelling. De PvdA-fractie is daarbij van mening dat niet achterdocht en wantrouwen, maar een positieve grondhouding van de lokale overheid jegens zijn inwoners daarbij bepalend moet zijn. De PvdA-fractie pleit er daarom voor dat niet de letter van de wet, maar de menselijke maat in alle situaties leidend moet zijn: dat is rechtvaardig, maar ook rechtmatig.

Daarnaast pleit de PvdA-fractie voor de invoering per kalenderjaar van een vrijstellingsgrens. Het gaat daarbij concreet om een maximumbedrag per kalenderjaar tot welke giften, waaronder boodschappen, mogelijk zijn zónder meldingsplicht en zónder dat er sprake is van terugvordering van bijstand. Pas wanneer de waarde van de giften (in welke vorm dan ook) de vrijstellingsgrens overschrijden, moet hiervan melding worden gemaakt en kan navenant (rekening houdend met de persoonlijke situatie van betrokkene) worden gehandeld. Er zijn reeds gemeenten die een dergelijke vrijstellingsgrens voor giften hanteren.

De fractie hoopt met een motie van deze strekking in de gemeenteraad een meerderheid te vinden voor een gezamenlijke zienswijze. Tegelijkertijd wordt het college van burgemeester en wethouders met de motie gevraagd aan het voorgaande concreet invulling te geven.

De fractie van de Partij van de Arbeid in Achtkarspelen

Theun Nicolai

Theun Nicolai Mijn naam is Theun Nicolai. Ik ben steunfractielid van de PvdA. Van 2010 tot 2021 zat ik in de gemeenteraad. Al sinds de jaren ’70, de periode van Joop den Uyl , ben ik lid geworden van de PvdA . Voor mij was toen en is nog steeds leidend een politiek gericht op

Meer over Theun Nicolai