De gemeentebegroting voor 2022

Door Hink Speulman op 9 november 2021

Op 4 november heeft de gemeenteraad van Achtkarspelen de begroting voor 2022 behandeld. Hoewel de begroting sluitend is en aansluit bij de wensen van de gemeenteraad, heeft de fractie van de Partij van de Arbeid tegen gestemd. Dit vraagt om uitleg.

De gemeentebegroting bestaat uit twee delen: de beleidsbegroting en de financiële begroting. Het laatstgenoemde deel bevat een toelichting van de financiële positie van de gemeente, met inbegrip een meerjarenraming voor de drie jaren volgend op het begrotingsjaar (artikel 21 BBV). Nadat de gemeenteraad in het voorjaar de Kadernota heeft behandeld en vastgesteld, stellen burgemeester en wethouders aan de hand daarvan in concept de begroting voor het nieuwe kalenderjaar op. Dat ontwerp wordt samen met alle daarbij behorende stukken ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. Zo ook in Achtkarspelen.

Merkwaardig genoeg stelden burgemeester en wethouders in onze gemeente de raad voor om niet alleen de begroting voor 2022 vast te stellen, maar óók het daarbij behorende meerjarenperspectief – door het college onjuist met ‘meerjarenbegroting’ aangeduid. Het voorstel van het college was naar de mening van de PvdA-fractie niet correct en ongewenst. Het amendement van de fractie om het voorstel te wijzigen vond alleen steun bij GroenLinks en FNP. Om die reden kon de PvdA-fractie niet anders dan tegen het voorstel van burgemeester en wethouders te stemmen.

Het wettelijk kader is duidelijk en spreekt van een meerjarenraming als onderdeel van de begroting. Er zit verschil tussen een raming en een begroting. Een raming geeft een globaal beeld van de geschatte inkomsten en uitgaven. Een begroting is veel gedetailleerder en nauwkeuriger en is bepalend voor de uitvoering van het beleid. Een meerjarenbegroting maakt geen deel uit van de begrotingscyclus van de gemeenten. De tegenstem van de PvdA-fractie is dus allesbehalve muggenzifterij.

Hink Speulman

Hink Speulman is jarenlang in zowel de commerciële als de publieke branche werkzaam geweest. Zijn belangstelling gaat uit naar mens en samenleving, evenals naar kunst en cultuur. Sinds december 2020 gepensioneerd, maar ‘niets doen’ is niet zijn stiel. Hink beschouwt zichzelf als een rechtgeaarde en kritische sociaaldemocraat, maar géén meeloper in een beweging.

Meer over Hink Speulman