Iedereen voelt zich thuis in Achtkarspelen

Cultuur en kunst horen bij een samenleving waarin iedereen tot bloei kan komen. Wij willen investeren in culturele voorzieningen, bibliotheken en in goed en voor iedereen bereikbaar cultuuronderwijs. Talentontwikkeling en deskundigheidsbevordering nemen daarbij een belangrijke plaats in. De Friese taal, en in onze gemeente in het bijzonder het ‘Wâldfrysk’, is een belangrijke drager van onze cultuur. Nederland is van oudsher een land met open grenzen. De huidige samenleving is multicultureel en volop in beweging. Culturele diversiteit vormt een verrijking van de samenleving en culturele verschillen zijn de moeite waard om te delen en gezamenlijk te vieren.

• Wij willen een gemeentelijk cultuurbeleid dat de bestaande culturele verenigingen ondersteunt en vitaal houdt, en ruimte biedt aan nieuwe initiatieven.
• Wij streven een inclusieve samenleving na, waarin alle inwoners kunnen meedoen: door volwaardig werk, en door meedoen in de samenleving en aan sociale activiteiten. Wij willen investeren in gemengde buurten.
• Iedereen spant zich in om vluchtelingen met een verblijfsstatus en andere nieuwkomers zich welkom en veilig te laten voelen. De inspanningen zijn er ook op gericht om hen snel en volwaardig te laten meedoen in de samenleving. Hierdoor ontstaat perspectief op een nieuwe toekomst.
• Wij hebben oog voor de vervreemding, die inwoners ervaren door snelle veranderingen. We nemen stelling tegen gemeenschappen of groepen die niet tolerant en discriminerend naar anderen zijn.
• Alle verenigingen zijn staan open en zijn veilig voor alle inwoners, ongeacht hun herkomst, huidskleur, geaardheid of sekse. Wij willen dat Achtkarspelen in de raadsperiode 2022-2026 regenbooggemeente wordt.