PvdA-fractie vindt Visie Sociale Basis gemiste kans

Door Hink Speulman op 9 november 2021

Op 14 oktober en 4 november sprak de gemeenteraad van Achtkarspelen over de Visie versterking sociale basis. Een belangrijk stuk, dat beoogt bij te dragen aan een breed gedragen visie op de sociale basis en hoe die kan worden versterkt. De fractie van de Partij van de Arbeid stemde tegen – om een aantal redenen.

Een nog steeds groeiend aantal inwoners doet een beroep op de Wet op de maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet. De kosten komen voor rekening van de gemeente, die daarvoor maar ten dele geld krijgt van het Rijk. Dit leidt tot een onhoudbare situatie. Maar… hoe verander je die?

Vermindering van de zorgconsumptie
Een manier is dat minder mensen een beroep doen op zorg, hulp en ondersteuning. Zo druk je de kosten. Deze vermindering van de ‘zorgconsumptie’ kan onder andere worden bereikt wanneer vragen om ondersteuning en hulp – méér dan nu – binnen de samenleving worden opgelost. Hierbij wordt vooral gekeken naar wat er mogelijk is aan de ‘sociale basis’. De gemeente Achtkarspelen was tot voor kort van mening dat de sociale basis (toen nog als ‘het voorliggende veld’ aangeduid) moest worden gemoderniseerd en opnieuw moet worden vormgeven. Deze onzalige gedachte blijkt inmiddels te zijn verlaten.

Een visie zonder doelen
Een visie geeft vooral antwoord op de vraag: ‘waar gaan we voor?’. Daarom is een visie doorgaans gekoppeld aan enkele fundamentele doelen. In de visie op de versterking van de sociale basis ontbreken doelen, maar wordt in zeer algemene bewoordingen een koers uitgezet. Desgevraagd antwoordde de verantwoordelijke wethouder dat open gesprekken met betrokkenen zullen plaatsvinden waarbij onder andere de doelen worden geformuleerd. De rollen die de verschillende partijen hebben zijn eveneens heel algemeen beschreven en geven nauwelijks houvast. In elk geval valt er niets terug te vinden van wat in artikel 2.1.1. van de Wmo staat: ‘Het gemeentebestuur draagt zorg voor de kwaliteit en de continuïteit van de voorzieningen’.

De gemeente is tekortgeschoten
Op bladzijde 17 van het visiestuk staan de leidende principes. Die beginnen met ‘Inwoners, uitvoeringspartners en gemeente werken vanuit de gezamenlijke visie en koers.’ In deze context vindt de PvdA-fractie het méér dan een gemiste kans dat in de voorbereiding van de visie niet meer tijd en energie is gestoken in het creëren van een breed draagvlak en een gezamenlijke, duidelijke visie. Naar onze mening is het college volledig tekortgeschoten als het gaat om het systematisch betrekken van de inwoners bij het tot stand komen van overheidsbeleid op een onderwerp, dat de kern van de samenleving betreft. Om die reden heeft de fractie bij motie gevraagd om het raadsvoorstel in te trekken, zodat de visie alsnog als concept aan de inwoners van Achtkarspelen zou kunnen worden voorgelegd om uitvoerig met hen te bespreken. Die motie vond geen meerderheid in de raad.

Onder de maat
Bij de PvdA-fractie leeft de vrees dat de vrijwilligersorganisaties en de talloze vrijwilligers in onze gemeente door alles wat nu in gang is gezet zullen worden overvraagd, gedemotiveerd zullen raken en (daardoor) uiteindelijk zullen afhaken. Waardoor het bereikte resultaat uiteindelijk precies omgekeerd zal zijn van wat wordt bedoeld. Samenvattend vinden we de hele gang van zaken procedureel en inhoudelijk onder de maat. Tijdens de raadsvergadering van 4 november gaven we het voorstel dan ook een onvoldoende. De inwoners van Achtkarspelen verdienen beter. Daarom stemde de PvdA-fractie uit volle overtuiging tégen de voorgestelde Visie ‘Versterken sociale basis’, daarbij slechts gesteund door GroenLinks, FNP en PVV.

Hink Speulman

Hink Speulman is jarenlang in zowel de commerciële als de publieke branche werkzaam geweest. Zijn belangstelling gaat uit naar mens en samenleving, evenals naar kunst en cultuur. Sinds december 2020 gepensioneerd, maar ‘niets doen’ is niet zijn stiel. Hink beschouwt zichzelf als een rechtgeaarde en kritische sociaaldemocraat, maar géén meeloper in een beweging.

Meer over Hink Speulman