Een wezenlijk aspect van wat ‘beschaving’ heet

Door Hink Speulman op 5 oktober 2022

Regelmatig wordt mij gevraagd naar de samenwerking in de gemeenteraad tussen de fracties van Partij van de Arbeid en GroenLinks. Ik antwoord dan zoals het is: het gaat goed, prima zelfs. De fracties van PvdA en GroenLinks vinden elkaar gemakkelijk op heel veel onderwerpen die er écht toe doen. Bestaat ergens een verschil in zienswijze, dan proberen we elkaar met feiten en argumenten te overtuigen. Maar altijd is er plaats voor meningsverschillen en mogen die naar buiten worden uitgedragen.

De zaken waarover de gemeenteraad zich buigt vragen doorgaans om duidelijke standpunten en heldere keuzes. Daarom willen Partij van de Arbeid en GroenLinks zich niet verliezen in wollige prietpraat, tijdrovend geleuter of partijpolitiek getrompetter.

Immers, voor veel mensen is het een moeilijke tijd. Denk aan het vluchtelingenvraagstuk door onder andere het geweld en de uitzichtloze situatie in veel landen. De energieschaarste. De sterk gestegen energiekosten en de torenhoge inflatie. Aanhoudende uitsluiting of achterstelling van individuen en groepen. Langdurige armoede en groeiende kansenongelijkheid. Aan de woningcrisis, de crises in de zorg, de stikstofcrisis en nog veel méér.

Dit alles raakt de inwoners van Achtkarspelen, van jong tot oud. Daardoor verdient het allemaal de aandacht van de plaatselijke politiek. Weliswaar gaat het om een gedeelde verantwoordelijkheid, maar niettemin moet er oog zijn voor de impact, zelfs al zijn de mogelijkheden en het instrumentarium beperkt. Immers: waar een wil is, is een weg.

De lokale politiek moet daarom luisteren naar de inwoners die het moeilijk hebben. Die bijvoorbeeld de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen. Die geen zicht hebben op eigen woonruimte. Die verstoken zijn van adequate zorg. Die het vertrouwen in de overheid en in de toekomst dreigen kwijt te raken.

In de gemeenteraad (en daarbuiten) moet steeds naar probate oplossingen worden gezocht. Dat is een kwestie van praten en vooral goed luisteren, met als doel om in de gemeenteraad steeds een ruime meerderheid te vinden en in de samenleving het draagvlak dat onontbeerlijk is.

Op die wijze kunnen maatregelen tot stand worden gebracht die de inwoners van Achtkarspelen (weer) perspectief bieden. Bijvoorbeeld als het om armoede en kansenongelijkheid gaat. Dit is een wezenlijk aspect van wat ‘beschaving’ heet. Hiervoor maken Partij van de Arbeid en GroenLinks zich hard.

Hink Speulman

Hink Speulman is jarenlang in zowel de commerciële als de publieke branche werkzaam geweest. Zijn belangstelling gaat uit naar mens en samenleving, evenals naar kunst en cultuur. Sinds december 2020 gepensioneerd, maar ‘niets doen’ is niet zijn stiel. Hink beschouwt zichzelf als een rechtgeaarde en kritische sociaaldemocraat, maar géén meeloper in een beweging.

Meer over Hink Speulman