PvdA-fractie dient motie in over toekomst De Kruidhof

Door Hink Speulman op 12 oktober 2021

Conform het verzoek van de raad heeft het college onderzoek laten verrichten naar de mogelijkheden om te bezuinigen op de kosten van De Kruidhof door dit museum geheel of deels om te vormen naar een gemeentelijk participatiebedrijf.
Het resultaat van dit onderzoek staat op de agenda van de raadsvergadering van aanstaande donderdag.
In het onderzoek is niet (opnieuw) onderzocht welke mogelijkheden verzelfstandiging van De Kruidhof – onder concrete, vooraf geformuleerde voorwaarden – biedt: in het onderzoek wordt ervanuit gegaan dat de huidige ‘governancestructuur’ intact blijft.

Volgens de PvdA-fractie passen behoud en voortzetting van De Kruidhof als museum en daarmee als regionale trekpleister in het streven van de raad naar versterking en groei van de recreatieve mogelijkheden en van het toerisme in Achtkarspelen.
Het runnen en exploiteren van een museum is echter geen kerntaak van de gemeente.
Naar de mening van de PvdA-fractie is daarom nu het moment aangebroken waarop de raad een definitief standpunt moet gaan innemen met betrekking tot de toekomst van De Kruidhof.
Op die manier biedt de raad duidelijkheid en zekerheid voor de mensen die bij het museum werkzaam zijn, in een reguliere baan, als vrijwilliger, als zelfstandig ondernemer of op andere wijze.
In de motie staan de uitgangspunten die het kader vormen waarbinnen de verzelfstandiging zou moeten plaatsvinden.
Het museum kan na externe verzelfstandiging slagvaardiger opereren, met de wenselijke speelruimte voor de bedrijfsvoering, met volop mogelijkheden om bestaande kansen te benutten en nieuwe te creëren, en ook snel en adequaat in te spelen op ontwikkelingen.
Het uiteindelijke doel is, dat het verzelfstandigde museum er alles aan doet om geheel of nagenoeg geheel de eigen broek op te houden. Wanneer en voor zover het museum hierin niet slaagt kan het aanspraak maken op gemeentelijke subsidie.

Hink Speulman

Hink Speulman is jarenlang in zowel de commerciële als de publieke branche werkzaam geweest. Zijn belangstelling gaat uit naar mens en samenleving, evenals naar kunst en cultuur. Sinds december 2020 gepensioneerd, maar ‘niets doen’ is niet zijn stiel. Hink beschouwt zichzelf als een rechtgeaarde en kritische sociaaldemocraat, maar géén meeloper in een beweging.

Meer over Hink Speulman