PvdA-fractie dient motie in over evaluatie Sociaal Domein Fryslân

Door Hink Speulman op 20 januari 2021

De fractie van de Partij van de Arbeid zal tijdens de raadsvergadering van 21 januari een motie indienen naar aanleiding van de recente periodieke evaluatie van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Sociaal Domein Fryslân (SDF).

De fractie heeft via de agenda van de komende raadsvergadering kennisgenomen van het evaluatierapport dat Rijnconsult op 26 oktober 2020 heeft gepubliceerd over de samenwerking binnen de GR Sociaal Domein Fryslân (SDF). In de raadscarrousel van afgelopen donderdag (14 januari) hebben de raadsfracties zich met het oog op de raadsvergadering nader laten informeren. De SDF is de regie-organisatie voor inkoop en beleidsvoorbereiding op het gebied van Jeugdhulp, Wmo en Participatie.

De fractie van de Partij van de Arbeid is van mening dat het evaluatierapport duidelijk maakt dat onder andere de formele samenwerking binnen de SDF, evenals de gekozen vorm en de concrete invulling daarvan, dringend aandacht van betrokkenen vragen. Kortom: de GR rammelt.

Helaas is het rapport van Rijnconsult niet in heldere en begrijpbare taal geschreven. Dat is jammer, want de betrokken gemeenteraden ervaren reeds afstand tot SDF. Het is nog eens éxtra spijtig omdat deze belangrijke GR alles van doen heeft met de beschikbaarheid en kwaliteit van de zorg die de gemeente Achtkarspelen haar inwoners wil bieden én met het bijbehorende kostenplaatje (inclusief kostenbeheersing).

De fractie concludeert op basis van het evaluatierapport verder dat met het eerder, in 2016, door KPMG uitgebrachte advies – naar aanleiding van de toen uitgevoerde evaluatie – onvoldoende is gebeurd. De fractie is van mening dat herhaling moet worden voorkomen.

Hink Speulman

Hink Speulman is jarenlang in zowel de commerciële als de publieke branche werkzaam geweest. Zijn belangstelling gaat uit naar mens en samenleving, evenals naar kunst en cultuur. Sinds december 2020 gepensioneerd, maar ‘niets doen’ is niet zijn stiel. Hink beschouwt zichzelf als een rechtgeaarde en kritische sociaaldemocraat, maar géén meeloper in een beweging.

Meer over Hink Speulman