PvdA Achtkarspelen wil inzet op toeristische en recreatieve ontwikkeling

Door Theun Nicolai op 24 maart 2021

De fractie van de Partij van de Arbeid zal tijdens de raadsvergadering van 25 maart een motie indienen waarin er bij het college van burgemeester en wethouders op wordt aangedrongen om binnen ANNO III in te zetten op de toeristische en recreatieve ontwikkeling van Achtkarspelen. De voortzetting van de regionale samenwerking in Noordoost Fryslân in de vorm van ANNO III staat op de agenda van de raadsvergadering van aanstaande donderdag.

In het voorstel dat het college daartoe aan de raad voorlegt worden met heel veel wollige woorden de contouren van het ANNO III geschetst.Waarom het volgens de fractie echter in de kern om gaat is, dat met ANNO III wordt bereikt dat Noordoost Fryslân in 2040 dé topregio is in Noord-Nederland, strategisch gelegen in de driehoek Groningen, Leeuwarden en Drachten, waar het goed wonnen, werken en recreëren is – een ‘kansenregio’ bij uitstek. Volgens de fractie betekent dit dat er na ANNO I, ANNO II en de Versnellingsagenda nog veel valt te doen. Daarbij is in menig opzicht haast geboden, zodat het verstandig is tevens aansluiting te zoeken bij initiatieven van particulieren/ondernemers.

Eén zo’n initiatief is het plan zoals dat onlangs aan de raad is gepresenteerd voor de ontwikkeling van het gebied ‘Zandwinput Schuilenburg’, op de grens van Achtkarspelen en buurgemeente Tytsjerksteradiel. De PvdA-fractie vindt het belangrijk dat met voortvarendheid kansen worden gecreëerd en benut om de toerisme en recreatie in Achtkarspelen naar een hoger plan te brengen.

Zoals op de website van de gelijknamige vereniging valt te lezen is het Nationaal Landschap Noardlike Fryske Wâlden ‘misschien wel het best bewaarde geheim van Fryslân. Kenmerkend is het “smûke” coulisselandschap met duizenden kilometers elzensingels, dykswâllen en honderden pingo’s en poelen. Het gebied heeft unieke flora en fauna. De biodiversiteit is hier bijzonder groot.’

Naar de mening van de PvdA-fractie zijn de vooruitzichten voor de beoogde toeristische en recreatieve ontwikkeling dan ook gunstig. Daarnaast zijn de ontsluiting en ontplooiing van het potentieel van de Noardlike Fryske Wâlden noodzakelijk om in regio evenwicht te creëren ten opzichte van de toeristische en recreatieve ontwikkeling van de Waddenkust, met de veelbesproken project ‘Holwerd aan zee’ als kernpunt.

De fractie hoopt voor de motie in de gemeenteraad een meerderheid te vinden.

De fractie van de Partij van de Arbeid in Achtkarspelen

Theun Nicolai

Theun Nicolai Mijn naam is Theun Nicolai. Ik ben steunfractielid van de PvdA. Van 2010 tot 2021 zat ik in de gemeenteraad. Al sinds de jaren ’70, de periode van Joop den Uyl , ben ik lid geworden van de PvdA . Voor mij was toen en is nog steeds leidend een politiek gericht op

Meer over Theun Nicolai