In memoriam

11 april 2024

JOOP BEKKEMA

10 september 1947 – 8 april 2024

‘belutsen sosjaaldemokraat en sportman yn ieren en sinen’

Wij zijn aangedaan door het plotselinge overlijden van Joop Bekkema op maandag 8 april 2024. Joop kampte al langere tijd met een slechter wordende gezondheid. Daardoor moest hij steeds vaker partijbijeenkomsten en manifestaties aan zich voorbij laten gaan. Zijn overlijden komt niettemin onverwacht.

Joop was een betrokken sociaaldemocraat en sportman in hart en nieren. Hij was allesbehalve een passief lid van de Partij van de Arbeid. Joop zette zich graag actief in voor ‘zijn’ partij. Bijvoorbeeld als bestuurslid en raadslid. Maar ook voor het flyeren en borden beplakken tijdens verkiezingscampagnes deed je nooit tevergeefs een beroep op Joop.

Joop stond midden in de samenleving. Mede daardoor gaf hij de PvdA in het eigen dorp – Harkema – een gezicht. Als raadslid was hij herkenbaar en voor iedereen aanspreekbaar. Dat maakte hem tot een goede volksvertegenwoordiger. Joop was echter niet iemand die zichzelf graag op de voorgrond plaatste. Liever was hij op de achtergrond bezig, om zo anderen beter te laten functioneren.

Foto: Wiep Speulman

Joop tijdens de start van de verkiezingscampagne op 3 februari 2018. Foto: Wiep Speulman.

Toen Joop lid werd van de PvdA had Harkema nog een eigen afdeling. Door de jaren heen is Joop de partij trouw gebleven – in goede en slechte tijden. In april 2019 stond het bestuur stil bij het feit dat Joop 40 jaar lid was van de PvdA.

Nu is Joop er niet meer. We bewaren echter dierbare herinneringen aan hem, niet alleen door wat hij was, maar vooral ook door wie hij was: een plezierige, vriendelijke man met groot sociaal en sportief hart.

Wij wensen zijn vrouw Boudi, kinderen en kleinkinderen en verdere familie veel sterkte toe in deze voor hun moeilijke tijd.

Bestuur en raadsfractie PvdA Achtkarspelen