Zorgen over de horeca op De Kruidhof in Buitenpost

11 september 2024

Een absolute trekpleister in de regio Noordoost Fryslân is De Kruidhof in Buitenpost. De ‘Hortus van Fryslân’ is de enige botanische tuin (3,5 ha) in de provincie.

Het museum staat bekend om zijn 17 kleurige en fleurige tuinen, waaronder de geneeskruidentuin. De tuinen bieden een boeiende ontdekkingsreis langs oude cultuurgewassen, oude fruitrassen, een geurende keukenkruidentuin en een levendige vlindertuin.
Op het complex vindt de bezoeker ook het IJstijdenmuseum. Daarin wordt het boeiende verhaal verteld van de twee laatste IJstijden. Deze hebben een grote rol gespeeld bij de vorming van het landschap in Noord-Nederland en dat van Noordoost Fryslân in het bijzonder.

De Kruidhof is sinds eind jaren ’70 eigendom van de gemeente Achtkarspelen.
De Kruidhof heeft een horecavoorziening in de vorm van een café-restaurant. Zowel binnen als op het terras valt te genieten van heerlijke gerechten, die onder andere worden gemaakt met ingrediënten die afkomstig zijn uit de tuinen van De Kruidhof.

De exploitatie van de horecavoorziening op De Kruidhof wordt uitbesteed. Helaas wordt die gekenmerkt door een groot verloop onder de uitbaters. Bijna jaarlijks doet een nieuwe exploitant zijn of haar intrede. Volgens burgemeester en wethouders zijn de huur- en pachttarieven marktconform.

Niettemin rijst bij de raadsfractie van de Partij van de Arbeid de vraag of het horecaconcept naadloos aansluit bij de feitelijke situatie en of het eveneens voldoende helder is. Anders gezegd: delen de partijen hetzelfde beeld omtrent verplichtingen, mogelijkheden, bezoekersaantallen en het te verwachten rendement?

Dit jaar verliep de uitbesteding aan (alweer) een nieuwe exploitant zacht gezegd ‘op bijzondere wijze’. Op dit moment is er sprake van een acute crisissituatie rondom de exploitatie van het restaurant. Of het een met het ander verband houdt is een nog onbeantwoorde vraag. Een andere vraag is of de gemeente in de huidige crisis een rol voor zichzelf ziet weggelegd.

In het licht van het voorgaande stelt de raadsfractie van de Partij van de Arbeid zich vooralsnog uiterst kritisch op. Wat maakt dat de horeca van De Kruidhof de indruk wekt om een ‘doorgangshuis’ te zijn? Wordt er voldoende en juist gecommuniceerd? Kloppen de voorwaarden rond de uitbesteding? Zijn er bij de uitbesteding fouten gemaakt? We wachten de antwoorden af.

Wordt vervolgd.

Heb je vragen of wil je wat kwijt?
Neem dan contact op met een van de leden van het bestuur of van de raadsfractie. Ook kun je een e-mail sturen naar [email protected]

Uit ons verkiezingsprogramma 2022-2026:

De economie vormt de motor van de samenleving. Economische gezondheid of economische groei zijn echter geen doel op zich: de economie hoort steeds ten dienste te staan van de samenleving.
Een gezonde economie zorgt voor volop werkgelegenheid met banen op verschillende beroepsniveaus en voor zodanige inkomsten uit arbeid dat iedereen zich daarmee kan verzekeren van bestaanszekerheid en perspectief. Een gezonde economie begint met de bestaande bedrijven en ondernemende inwoners die voor de noodzakelijke continuïteit en vernieuwing zorgen. Vooral het MKB speelt in onze gemeente een belangrijke rol. Daarom ondersteunt de gemeente hen waar nodig.
Daarnaast moet de gemeente voortdurend investeren in een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven, in een goede sociale en fysieke infrastructuur, in een digitale bereikbaarheid die bij de tijd is en goede opleidingen die aansluiten bij de arbeidsmarkt. De gemeente speelt zo, samen met kennisinstellingen en het bedrijfsleven, een belangrijke rol in de versterking van de economische vitaliteit in de eigen gemeente en – door samenwerking met andere gemeenten en overheden – in de regio.

Bedrijven die voor de gemeente werken worden getoetst op naleving van de arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden.
Bij aanbestedingen kijken we niet altijd naar de goedkoopste oplossing. Als we burgers meer service kunnen bieden, we werkgelegenheid in de regio kunnen behouden of stimuleren, we de continuïteit kunnen waarborgen én we op een andere manier een positief maatschappelijk effect kunnen realiseren, kan dát de beste aanbieding blijken.
Bij aanbestedingen selecteren we op kwaliteit, doelmatigheid, het beste voor onze inwoners en een bij de activiteiten passende prijs.

Headerafbeelding: foto van laurentvalentinjospi0 via Pixabay