1 maart 2014

Succesvol bedrijf, gericht op de toekomst, PvdA op werkbezoek bij Land Transport Harkema.

Vijftien jaar geleden was de gemeente Achtkarspelen een gemeente met een aantal grote transportbedrijven, onder andere Broersma Stroobos en De Bruin Surhuisterveen. Veel van deze transportbedrijven zijn om economisch redenen naar elders vertrokken. Tweede Kamerlid Jacques Monasch en een delegatie PvdA’ers uit Achtkarspelen gingen kijken bij Land in Harkema.

Zes jaar geleden namen Remco en Hennie Oost transportbedrijf Land over. In deze zes jaar voert het echtpaar Oost samen als een hecht team de directie over het bedrijf. Het is een succesvol bedrijf: het aantal vrachtauto’s is uitgebreid van 8 naar 42 stuks onder meer door overname. Naast het normale transport van goederen is de laatste jaren meer ingezet op het koeltransport. Er rijden nu 21 koelwagens van Land met een afzet gebied van de Scandinavische landen tot Spanje. De omzet van het bedrijf is navenant gegroeid van 1,5 miljoen in 2008 tot naar verwachting 7,5 miljoen in 2014.

Werknemers worden op kwaliteit uitgezocht en dat is ook wat we onze opdrachtgevers bieden zegt Remco Oost. De opdrachtgevers waarderen die kwaliteit en zijn bereid dat te betalen. Land Transport in Harkema is een gezond bedrijf dat ook tijdens de crisis kon doorgroeien. Ook in de komende jaren is er voldoende perspectief om door te kunnen gaan. Het bedrijf biedt werkgelegenheid aan 44 chauffeurs en een aantal oproepkrachten, allen uit de regio.

Remco Oost hekelt de faillissementen en het doorstarten van transportbedrijven en bedrijven in het algemeen. Bij dit soort constructies zijn vaak de werknemers en toeleveringsbedrijven de dupe en die blijven met veel schade zitten. De doorstartende bedrijven poetsen hun schulden weg in een faillissement en gaan daarna gewoon door.

In 2011 werd het transportbedrijf winnaar van de Ondernemersprijs Achtkarspelen. Doorslaggevend bij de toekenning van deze prijs waren de schone, duurzame vrachtauto’s van het bedrijf. Onderhand heeft het bedrijf verder geïnvesteerd in duurzaamheid en voldoen zes koelauto’s aan de hoogste wettelijke norm Euro VI, waardoor ze minder brandstof verbruiken, minder uitstoot hebben van CO2 en fijnstof. Transportbedrijf Land is een succesvol bedrijf met de blik gericht op de toekomst.