Samen gaan we het doen!

Door Wia Boonstra op 29 april 2022

SPREEKBUIS WIA BOONSTRA

Een nieuwe raadsperiode in Achtkarspelen is aangebroken. We hebben een mooi afscheid gehad van de vertrekkende raadsleden en de nieuwe raad is inmiddels geïnstalleerd en aan het werk.

Nieuwe uitdagingen
De nieuwe raad staat voor een flink aantal uitdagingen. Daarbij denk ik in de eerste plaats aan de uitwerking van de coronapandemie op ons – individueel en als samenleving. Door de beperkende maatregelen, de angst voor besmetting en de vele sterfgevallen heeft het virus een flinke weerslag gehad op de mentale en fysieke gezondheid van de mensen.

Zorgen nog niet voorbij
Sommigen die ziek zijn geweest kampen nog lang met ernstige klachten. Voor een deel van hen is het leven ingrijpend veranderd, doordat zij bijvoorbeeld hun baan zijn kwijtgeraakt. Met name kinderen, jongeren, ouderen en veel ondernemers hebben een zware periode gehad. Voor sommige bedrijven (waaronder zzp’ers) zijn de zorgen bovendien nog niet voorbij.

Zichtbaar gemaakt
Nu de beperkende maatregelen tot het verleden behoren, willen we het liefst alle ellende zo snel mogelijk vergeten. Maar herstel gaat niet vanzelf, en vraagt tijd. Bovendien heeft de pandemie een aantal zaken indringend zichtbaar gemaakt, zoals de eenzaamheid in de samenleving en de kwetsbaarheid van jongeren. Het is onder andere aan de nieuwe raad om hiervoor aandacht te hebben en maatregelen te nemen.

Kinderen en jongeren
Voor kinderen en jongeren is het belangrijk om te kunnen opgroeien in onbezorgdheid met voldoende liefde, aandacht en zorg. Dit is niet voor ieder kind weggelegd. De Partij van de Arbeid in Achtkarspelen wil meehelpen om dit de komende vier jaar te veranderen. Daarom zijn de zorg en jeugdzorg voor ons belangrijke speerpunten, evenals passend onderwijs en armoedebestrijding.

Bestaanszekerheid
Maar de nieuwe raad staat voor veel uitdagingen. Bijvoorbeeld als het gaat om de bouw van voldoende, goede en betaalbare woningen. Om de opvang van de vluchtelingenstroom uit Oekraïne en de huisvesting van statushouders. Om de stijgende kosten van gas en stroom, de energie- en warmtetransitie, het veranderende klimaat of om de betaalbaarheid van alles en de snelgroeiende zorgen over de financiële positie van de gemeente.

Onze verkiezingsleus ‘In takomst voor elkenien’ gaan we omzetten in daden. Daarbij niet uit het oog verliezend dat we het sámen doen in onze gemeente!

Wia Boonstra

Wia Boonstra uit Surhuisterveen komt uit een rood nest. Ze kan zich dan ook niet voorstellen dat ze kiest voor een andere partij. Niemand uitsluiten, iedereen betrekken: dat is voor haar de Partij van de Arbeid. Dat geldt ook voor haar dagelijks leven. Als coach en psychodiagnostisch werkende zet ze zich in voor het welzijn

Meer over Wia Boonstra