Herverdeling van blusgebieden bij de Friese brandweer

20 september 2024

De Veiligheidsregio Fryslân werkt sinds begin dit jaar aan een nieuwe KazerneVolgordeTabel (KVT). De tabel bepaalt welke brandweerpost in een gebied als eerste wordt gealarmeerd bij brand of een andere calamiteit. De tabel is gebaseerd op de snelste opkomsttijd.
Vorige week is de eindversie gepresenteerd aan de ploegleiders van alle 66 posten in Fryslân. Ook de drie brandweerposten in Achtkarspelen krijgen te maken met herverdeling van de blusgebieden.

Uit zowel de pers als directe reacties van betrokken vrijwilligers blijkt dat er bij een deel van de brandweermensen teleurstelling bestaat over de gang van zaken en de definitieve uitkomst. In de krant lezen we dat de leiding van de Friese brandweer niet de indruk heeft dat een deel van de brandweermensen gaat staken of er wellicht mee stopt.

De raadsfracties van Partij van de Arbeid en GroenLinks hebben de Veiligheidsregio Fryslân naar aanleiding van dit alles om informatie gevraagd. Die hebben wij snel en correct ontvangen.
Over het feit dat de wijzigingen hebben geleid tot teleurstelling schrijft de adjunct-commandant: “Dat begrijpen wij goed. We proberen ruimte te geven aan die emoties en zijn in gesprek met de posten die teleurgesteld zijn, zo ook Surhuisterveen.”

Naar aanleiding van het een en ander hebben we tijdens de raadsvergadering van gisteravond, donderdag 19 september 2024, mondelinge vragen aan het college gesteld.

De raadsfracties van Partij van de Arbeid en GroenLinks zijn blij met de aandacht vanuit de leiding van de brandweer in Fryslân voor de teleurstelling onder een deel van de brandweermensen.
Want de intrinsieke motivatie en de grote verbondenheid van de betrokken mannen en vrouwen is de motor waarop de vrijwillige brandweer draait.
Die motivatie en verbondenheid maakt dat de mensen het mooie, maar regelmatig fysiek en psychisch zware werk kunnen en willen doen.
Het zou erg spijtig zijn wanneer – om welke reden dan ook – hierin verandering zou komen.
Het feit dat gisteravond enkele mensen van de brandweer tijdens de raadsvergadering aanwezig waren spreekt voor zowel hun betrokkenheid als hun gevoel (lees: teleurstelling) in dezen.
Onze fracties vertrouwen er echter op dat door de aandacht vanuit de leiding voor de teleurstelling onder de mensen er wederzijds begrip en instemming ontstaat.

Hink Speulman, woordvoerder op dit onderwerp namens raadsfracties van Partij van de Arbeid en GroenLinks

Heb je vragen of wil je wat kwijt?
Neem dan contact op met een van de leden van het bestuur of van de raadsfractie. Ook kun je een e-mail sturen naar [email protected]

Afbeelding van Artur Pawlak via Pixabay

Uit ons verkiezingsprogramma 2022-2026:

(Paragraaf 3.4 Veiligheid)

Alleen in een veilige buurt kun je je zelf ontplooien en gezond leven. Daarom willen we onveiligheid bestrijden. Ondermijnende criminaliteit moet worden aangepakt, onveilige buurten worden verbeterd en jongeren met minder kansen wordt perspectief geboden. Dat betekent concreet dat we inzetten op preventie, verbeteren van de leefbaarheid van kwetsbare buurten en voor ieder dorp niet alleen een wijkagent, maar ook een jongerenwerker.

We kijken ook naar de rol van de gemeente. De gemeente voert structureel integriteitsbeleid en geeft zelf het goede voorbeeld.

Onze negen belangrijkste uitgangspunten en ambities:
1. We verbeteren de leefbaarheid van de meest kwetsbare dorpen of buurten door goede voorzieningen, het versterken van netwerken en het aanpakken van problemen.
2. Ieder dorp heeft minstens een jongerenwerker en een wijkagent.
3. Bij de aanpak van drugsgebruik en drugscriminaliteit kiezen we voor repressie én preventie.
4. We voorkomen dat mensen die financiële problemen hebben een uitweg zien in criminaliteit of worden verleid om diensten te verlenen aan criminele organisaties.
5. Criminele organisaties worden hard aangepakt en waar witwassen en andere criminele activiteiten plaatsvinden worden daartoe gebruikte panden gesloten.
6. De gemeente voert structureel integriteitsbeleid en geeft zelf het goede voorbeeld.
7. We treden streng op tegen uitbuiting, mensenhandel en gedwongen prostitutie. Bedrijven die zich hieraan schuldig hebben gemaakt krijgen geen opdrachten van de gemeente.
8. Bestrijding van huiselijk geweld heeft de hoogste prioriteit; we doen dat zowel via de lijnen van preventie als van repressie.
9. We faciliteren bij oud en nieuw vuurwerkshows en veilig gebruik van carbid.