Op de agenda van de raadsvergadering van 28 november 2024 staat een belangrijk onderwerp: de ‘Gebiedsontwikkeling Surhuisterveen’.
Als het voorstel van burgemeester en wethouders wordt aangenomen zullen de voetbalvelden in Surhuisterveen verhuizen naar een nieuwe locatie. Op hun huidige plek wordt vervolgens een nieuw bedrijventerrein aangelegd.
De totale investeringskosten worden geraamd op ruim vijf miljoen euro. Er is echter veel nog onzeker en er zijn nog tal van losse eindjes. Daardoor kan het bedrag dat uiteindelijk wordt uitgegeven gemakkelijk oplopen naar zes miljoen of zelfs méér. Het college denkt door verkoop van woningbouwkavels en grond voor bedrijven op termijn een kleine anderhalf miljoen terug te halen.
Financiële gok
Door alle open eindjes en onzekerheden brengt het voorstel nogal wat financiële risico’s met zich. Het hele verhaal is daardoor een financiële gok. Gokken met gemeenschapsgeld is voor ons een absolute ‘no go’.
Daarnaast vraagt de actuele financiële situatie van de gemeente erom dat iedere uitgave heel zorgvuldig wordt overwogen. De gemeente moet immers op de bestaande uitgaven circa vijf miljoen structureel bezuinigen.
Dat betekent dat iedere euro die nu éxtra wordt uitgegeven op iets anders moet worden gekort, bovenóp de vijf miljoen aan ombuigingen.
Evenmin kun je blijven dóórgaan met allerlei kosten ten laste te brengen van de algemene reserve. Dat potje heeft de gemeente onder de gegeven omstandigheden hard nodig om tekorten te kunnen opvangen.
Geen noodzaak tot verplaatsing
Feit is echter dat er iets moet gebeuren om de voetbalsport in Surhuisterveen een toekomst te geven. Een heel goed alternatief voor verhuizing is om het huidige sportcomplex aan de Ketting in Surhuisterveen te vernieuwen. Als dat gebeurt kan er weer jaren op deze locatie met plezier worden gesport. Natuurlijk kost dat óók geld. Naar verwachting ruim twee miljoen euro. En hiervoor geldt hetzelfde als voor de pakweg drie keer grotere investering
Ik wil het echter niet alleen over geld hebben, maar vooral over gebrek aan visie.
Woningen of bedrijven?
Er is dus geen noodzaak om de voetbalvelden te verplaatsen. Als reden om dat tóch te doen noemt het college de behoefte aan woningbouwlocaties en terreinen om bedrijven te vestigen. Het huidige plan voorziet in de realisering van zeven (!) woonkavels en zeventien bedrijfskavels.
Het college heeft echter niet onderzocht wat urgenter of wenselijker is: meer woningen of meer bedrijven.
Gebrek aan visie
En als het om de aanleg van een nieuw bedrijventerrein gaat, lijkt het te ontbreken aan visie op de economische ontwikkeling in onze gemeente.
Van een visie daarop zou sprake kunnen zijn als bijvoorbeeld een goed onderbouwd voorstel was gedaan om een bedrijventerrein te creëren voor bepaalde, kansrijke vormen van bedrijvigheid. De maakindustrie is de belangrijkste economische sector van Nederland. De laatste jaren is er echter sprake van verschuiving van fysieke productie naar andere activiteiten, zoals dienstverlenende activiteiten. Opnieuw als voorbeeld zou het voorstel óók kunnen omvatten om daarbij te kiezen voor menging van wonen en werken.
Automotive retail: autohandel
Op een ‘participatiebijeenkomst’ voor de inwoners van Surhuisterveen op 6 november jongstleden bleek dat bij de te vestigen bedrijven vooral en misschien wel uitsluitend aan de ‘automotive retail’ moet worden gedacht. Kortom: autohandelaren – dus méér van hetzelfde. De vraag is of we dat moeten willen. Want, naast de superretailers en kleinere merkdealers, bestaat de ‘automotive retail’ voor een belangrijk deel uit kleine bedrijven, met weinig of geen personeel. Maar er speelt nadrukkelijk méér.
Risico op ondermijning
In Hoogeveen heeft de rekenkamer onderzocht hoe het staat met de ‘ondermijning’ in de gemeente. Van ondermijning is – heel kort gezegd – sprake wanneer criminelen via legale bedrijven illegale activiteiten uitvoeren. Denk aan drugshandel, hennepteelt of het witwassen van geld. Activiteiten die mogelijk vaker in de autobranche voorkomen.
Daarom richtte het onderzoek zich vooral op die branche. Niet vreemd, vooral niet omdat Hoogeveen 316 autobedrijven telt. Dat zijn er opvallend veel: één autobedrijf per 175 inwoners. In de rest van Nederland ligt dat gemiddelde op één op de 410 inwoners.
Bijna de helft van de autobedrijven scoorde een onvoldoende. Dat betekent volgens RTV Drenthe niet meteen dat ze allemaal louche zijn, maar het kan het idee geven dat er iets speelt. De vermoedens worden volgens de omroep gedeeld door politie en experts.
Een keuze voor het ontwikkelen van een bedrijventerrein waarbij vooral gerekend wordt op de vestiging van nog méér kleine bedrijven in de ‘automotive retail’, eventueel aangevuld met opslagruimte voor kleine MKB-bedrijven en zelfstandige ondernemers, lijkt niet van visie te getuigen, en is van weinig belang voor de economische ontwikkeling van Achtkarspelen.
Heb je vragen of wil je wat kwijt?
Neem dan contact op met een van de leden van het bestuur of van de raadsfractie. Ook kun je een e-mail sturen naar [email protected]
‘Header’-afbeelding van andreas160578 via Pixabay