Een nieuw begin met de PvdA

Door Bram Sikkema op 22 november 2020

Het jaar 2020 is inmiddels gevorderd tot vrijdag 20 november. Het is de twintigste november van een wel heel bijzonder jaar. Het jaar van een wereldwijde Coronapandemie, van aanslagen in Frankrijk en Oostenrijk en van, naar het zich laat aanzien, het einde van het presidentschap van Donald Trump in de Verenigde Staten van Amerika.

Een nieuwe lente, een nieuw geluid
Nu december nadert, naderen we ook de start van een nieuw jaar, 2021. Hopelijk het jaar van een nieuwe lente en een nieuw geluid, van een hoopvoller jaar dan 2020. Wie weet begint deze nieuwe lente op woensdag 17 maart, de dag van de Tweede Kamerverkiezingen.

De PvdA is er klaar voor
Wij als PvdA zijn daar in ieder geval klaar voor. Ons verkiezingsprogramma geeft voor de komende jaren weer inhoud aan vijf voor de sociaaldemocratie essentiële begrippen: bestaanszekerheid, gelijkwaardigheid, solidariteit, duurzaamheid en vrijheid. Deze begrippen staan niet los van elkaar.

Een sociale, fatsoenlijke samenleving is op deze begrippen gebouwd
Een fijn huis (wat is het toch fijn om het begrip “volkshuisvesting” terug te zien en niet “woningbouw”), goede, betaalbare zorg met een fatsoenlijk salaris voor de zorgmedewerkers die zeker de afgelopen maanden in de frontlinie hebben gestaan, goed onderwijs met extra aandacht voor lezen en muziek, waarin kansen worden gecreëerd voor de jongste generatie, een vangnet voor een ieder waarmee het even iets minder gaat en verduurzaming en vergroening van ons land en continent, zodat ook toekomstige generaties een leven vol kansen en mogelijkheden met bestaanszekerheid kunnen hebben op een gezonde planeet.

Internationale samenwerking en kunst en cultuur
Twee onderwerpen die mij persoonlijk na aan het hart liggen, zijn internationale samenwerking en kunst en cultuur. Aan beide onderwerpen is in ons verkiezingsprogramma aandacht besteed en daar ben ik blij om.

Een sociale Europese unie
De sociaaldemocratie staat voor waarden als internationalisme, over grenzen heen kijken, samenwerking, mensenrechten en democratisering. In een wereld waarin Poetin, Erdogan en Xi Jinping hun macht willen vergroten, hebben we een humane, sterke waardengemeenschap als de Europese Unie harder nodig dan ooit. Een gemeenschap die met luide stem moet spreken én handelen in de richting van onderdrukkers waar ook ter wereld. Een mondige, sociale en vrijheidslievende Europese Unie, waarin Nederland is ingebed als sterk en sociaal land: dat is mijn wens voor de nabije toekomst.

Kunst en cultuur zorgen voor saamhorigheid
In deze Coronatijd zijn kunst- en cultuuruitingen wat mij betreft nog belangrijker dan anders. Liedjes, films, festivals, theatervoorstellingen, tentoonstellingen in musea: ze zorgen voor saamhorigheid, voor gespreksstof, voor troost en voor de kracht om te kunnen ontsnappen aan de werkelijkheid. Ik omschrijf kunst- en cultuuruitingen wel eens als zuurstof voor de ziel. Het doet mij deugd dat, zeker in deze bijzondere crisistijd, de PvdA de culturele en creatieve sector niet vergeet en zelfs extra steunt. Kunst en cultuur in alle soorten en maten moet beschikbaar zijn voor iedereen.

Een breed aanbod kunst en cultuur
In ons partijprogramma wordt beschreven dat de culturele en creatieve sector de diversiteit van onze samenleving moet representeren. Om iedereen te laten genieten van kunst en cultuur moet het aanbod breed en betaalbaar zijn. Kunst en cultuur als middelen voor het creëren van een mooiere, socialere en inclusievere samenleving: dat is het ideaal.

Met zo’n programma zie ik met vertrouwen de lente van 2021 tegemoet!

Bram Sikkema

Bram is werkzaam in het voortgezet onderwijs. Hij heeft daarnaast interesse in de politiek buiten onze gemeentegrenzen. Bram heeft uitgesproken dat hij bereid is zich actief met het bestuurlijke en vertegenwoordigende werk van onze afdeling bezig te houden.

Meer over Bram Sikkema