De muziek in Achtkarspelen staat op de tocht!

Door Sjon Stellinga op 2 november 2020

Het College (CDA, CU en GBA) is opnieuw niet in staat gebleken een sluitende begroting aan de raad voor te stellen. Deze maal willen ze dit ‘oplossen’ door nu al vast te stellen dat hun opvolgers in 2022 de subsidie op de Wậldsang (280.000 euro op jaarbasis) stop moet zetten. Geschrokken door het feit dat vrijwel alle muziek- en cultuurliefhebbers in Achtkarspelen dit een bezopen gedachte vinden lijken hun geestverwanten in de raad (CDA, CU en GBA) middels een dubieuze motie een poging te doen om dit onheil af te wenden. Maar … niet het stopzetten van de subsidie wordt hierin teruggedraaid, maar de wijze waarop de gevolgen daarvan moeten worden gedragen. Sterker nog, de verantwoordelijkheid daarvoor wordt mede op het bordje van uitgerekend de Wậldsang zelf gelegd. Zij worden aan het polderen gezet om met Jan en alleman te overleggen hoe te voorkomen dat er in Achtkartspelen geen muziek meer zal klinken. En omdat nu al aangetoond kan worden dat dit een onmogelijke opdracht is (de tarieven voor de docenten zijn al minimaal en alle overhead is al zo ongeveer verdwenen) krijgen de drie parttijen hun zin. Een bezuiniging van 280.00 euro en de schuld kan keurig in de schoenen van het bestuur en de docenten van de Wậldsang worden geschoven.
De PvdA herkent dit stramien inmiddels en verzet zich daar dan ook met kracht tegen. Het komt erop neer dat je -via je eigen college- een huis in de fik steekt, vervolgens via de raadsfracties aan de voorkant een halfslachtige poging tot blussen doet, hiervoor misschien nog een medaille opeist ook om uiteindelijk bij de geblakerde restanten van het huis de vermoorde onschuld te spelen.
Vandaar dat de PvdA met een motie komt om de muziek in Achtkarspelen echt te redden. In de bijlage de volledige tekst.

Motie PvdA Waldsang 12-11-2020

Sjon Stellinga

Sjon heeft zich in diverse rollen binnen en buiten de PvdA-Achtkarspelen gemanifesteerd als een gedreven politicus en bestuurder. Hij is in staat om stelling in te nemen en daarin zo nodig flexibel én vasthoudend te zijn. Sjon is stevig en overtuigend in presentatie en wordt in de gemeente gewaardeerd, zowel binnen als buiten het gemeentehuis.

Meer over Sjon Stellinga