Campagne op inhoud

5 november 2023

GroenLinks/PvdA trapt verkiezingscampagne af

Werkbezoek Habtamu de Hoop en Charda Kuipers in Burgum en Buitenpost

Op 22 november zijn de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Afgelopen zaterdag trapten GroenLinks en PvdA in Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel samen de lokale campagne daarvoor af. De Friese kandidaat-Kamerleden Habtamu de Hoop en Charda Kuipers, leden en belangstellenden lieten zich in Burgum en Buitenpost informeren over belangrijke thema’s als leefbaarheid, wonen, bereikbaarheid en bestaanszekerheid in onze regio.

Elke regio telt!

In Burgum werd gesproken over de gebiedsgerichte aanpak rond de Centrale As, Kansen in Kernen en de centrumvernieuwing in het kader van leefbaarheid, bereikbaarheid en woningbouw in de regio.
Habtamu de Hoop: “Dit zijn succesvolle voorbeelden van het belang van gericht investeren in noordoostelijk Fryslân. Echt de plaatselijke ‘doorvertaling’ van het recente landelijke rapport ‘Elke Regio Telt. En dat elke regio telt geldt uiteraard ook voor deze regio!”

Ook in de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel is nieuwbouw van woningen hard nodig. De betaalbaarheid van woningen is een aandachtspunt, evenals energiebesparing. Voor versnelling van de woningbouw is financiële hulp van de Rijksoverheid nodig. Helaas vallen kleine projecten op het platteland doorgaans buiten de boot. Aan de kandidaten werd daarom verzocht om de minister hierover te bevragen. Aansluitend werd in het centrum van Burgum gesproken met belangstellend publiek over de aanstaande verkiezingen en het belang gebruik te maken van het democratisch recht om te stemmen.

Bestaanszekerheid en schuldenproblematiek

Hierna trok de roodgroene karavaan verder naar Buitenpost. In sociaal-cultureel centrum it Koartling werden gesprekken gevoerd met medewerkers van KEaRN Amargi over het belang van bestaanszekerheid en de vroegtijdige aanpak van schuldenproblematiek.

Bestaanszekerheid is een groot thema is bij de komende verkiezingen. Niet zo vreemd, want veel Nederlandsers kampen met geldzorgen. Eén op de vijf huishoudens in Nederland heeft financiële problemen.
De medewerkers en vrijwilligers van KEaRN Amargi helpen inwoners van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel om geldzorgen tegen te gaan door meer inzicht te krijgen in de eigen financiën. Voorkomen is immers beter dan genezen, zéker als het gaat om armoede en schulden. Amargi wil daarom huishoudens met geldzorgen en betalingsachterstanden vroegtijdig opsporen om zo op tijd ondersteuning te kunnen bieden.

Confronterend was de bijdrage van Peter Laverman, ervaringsdeskundige en ervaringswerker bij Moedige Dialoog, die vertelde over hoe gemakkelijk schulden kunnen ontstaan en zich ophopen tot een uitzichtloze situatie.
Charda Kuipers: “Duidelijk is geworden dat werkende armen in beide gemeenten een groeiende doelgroep vormen voor KEaRN Amargi. Dat zijn zorgelijke signalen, dus des te meer reden om bestaanszekerheid voor iederéén prioriteit te geven. Daarbij moeten we echt meer werken vanuit vertrouwen. Het betrekken van ervaringsdeskundigen is cruciaal bij beleid over zorg en welzijn”.

Ondanks het weer was het een zeer geslaagde dag, waarop de belangen en uitdagingen van onze regio duidelijk naar voren zijn gebracht. Een dag waarop de inhoud centraal stond en waarop de grote landelijke thema’s van de verkiezingen werden gespiegeld met wat er in de regio speelt. Zo is GroenLinks/PvdA strijdvaardig aan de campagne begonnen. Op naar de verkiezingen van 22 november!

Fotografie: Eline de Vlas.