Oanhâlde as storein!

24 februari 2022

Kandidaat in de spotlight: Aafke Postma

Aafke Postma uit Buitenpost geeft niet snel op. Zeker niet als er sprake is van onrecht. Vorig jaar heeft ze haar baan bij de woningcorporatie ingeruild voor een baan als ambtenaar bij de provincie Fryslân. In haar vrije tijd zet ze zich niet alleen in voor de PvdA maar ook voor de FNV. Daarnaast wandelt ze graag in de mooie omgeving van Buitenpost, fotografeert ze en gaat graag naar museums.

Waarom de Partij van de Arbeid?
Soms voel ik me aangetrokken tot andere partijen. Bijvoorbeeld omdat ze groener zijn, of juist sterk gericht op het oplossen van economische problemen. Of wat meer uitgesproken. Maar eigenlijk is de PvdA een goede balans tussen sociaal, solidair en groen. En realistisch: simpele oplossingen om tot een betere samenleving te komen bestaan niet.

Betrek inwoners bij plannen maken
Er zijn teveel mensen die niet een goede woning kunnen krijgen. Dat is het gevolg van politieke keuzes. We moeten er voor zorgen dat de overheid weer meer regie krijgt op het wonen. Dat doe je niet alleen door meer woningen te bouwen. Aafke: “Er moeten moeten ook meer woningen voor ouderen komen. En betaalbare woningen. Daarnaast moet je de inwoners van de dorpen betrekken bij het maken van plannen. Zij weten wat het beste is voor hun dorp.”

FNV visie op wonen
Samen met andere leden van de FNV maakte Aafke een visie over wonen voor de FNV: “Ik werkte toen nog bij de corporatie. In Rotterdam werden woningen gesloopt en konden mensen niet terug naar hun vertrouwde wijk. Daarom hebben we met leden uit het hele land een visie geschreven. Deze is overgenomen voor het Ledenparlement. De FNV komt nu ook in actie voor goed wonen”.

Gelijke kansen
Steeds meer mensen voelen zich niet meer betrokken bij de samenleving. Aafke: “Ik begrijp dat wel. Er komen veel veranderingen op ons af. Veel beslissingen worden genomen zonder mensen er bij te betrekken. Soms lijkt het wel alsof er geen oog meer is voor mensen die niet mee kunnen komen. Of voor mensen die het niet zo goed hebben. We moeten er daarom voor zorgen dat iedereen betrokken wordt.”

Waar kun jij echt heel erg om lachen?
“Ik kan enorm lachen om de Britse versie van The Office, met Ricky Gervais. Soms plat, soms absurd en vaak heel erg herkenbaar. Maar eigenlijk vind ik After Life, ook van Ricky Gervais, indrukwekkender. Omdat verdriet en humor daar heel erg dicht bij elkaar liggen. Het laat je ook zien dat het leven zomaar voorbij kan zijn en dat je er nu het beste van moet maken.”

Wat wil je verder nog kwijt?
Ik zou het heel mooi vinden als Achtkarspelen regenbooggemeente wordt.  Voor veel jongeren is het nog moeilijk om zichzelf te zijn. Onze provincie is regenboogprovincie.  Buurgemeente Noardeast-Fryslân is al regenbooggemeente. Dat kunnen wij ook. En: de voetbalclub in Buitenpost heeft al het goede voorbeeld gegeven. Zij hebben de regenboogvlag wapperen. Daardoor voelen LHBTI-jongeren zich gezien en geaccepteerd.

Waar gaan deze verkiezingen over? Dat iedereen mee kan doen en mee kan praten in de maatschappij
Mooiste plek in Achtkarspelen? De Reahelstermieden, vooral tegen zonsondergang, en dat je dan reeën tegenkomt.
Wie is jouw politieke voorbeeld?Dat waren meerdere vrouwen. Maar het meest Anita Andriesen, ze was altijd strijdvaardig, gaf nooit op en maakte met iedereen een praatje.
Waar mogen ze jou ’s nachts voor wakker maken? Verkiezingsuitslagen en pure chocolade.