Door op 8 december 2013

www.tweedekamer.nl

Zit sinds deze week zeven volle jaren in de Tweede Kamer. De tijd vliegt. En dit geldt ook voor de technische ontwikkelingen. Eerder stond er elke week op NOS-Teletekst een volledig beeld van de uitslagen van de stemmingen in de Tweede Kamer. Kon je gewoon lekker op de bank nog eens even kijken welke moties het hadden gehaald. Sinds enige weken is dit niet meer het geval. Ik krijg veel vragen over waarom dit is afgeschaft.

Bij navraag blijkt dit door de komst van de nieuwe website www.tweedekamer.nl Sinds enige weken is het voor mensen thuis veel eenvoudiger om debatten en wetgevingsoverleggen te volgen en te begrijpen. Door de lancering van deze vernieuwde website voor de Tweede Kamer kun je door op een pijltje te drukken thuis direct live bij het debat in de plenaire zaal.  Dat is niet nieuw, dat kon op de oude site ook, maar het bedienen is veel makkelijker! Op de nieuwe site staat welke vergaderingen en debatten wanneer plaatsvinden.  En al snel na de debatten zijn  de verslagen te vinden en alle moties en amendementen die door Kamerleden zijn ingediend.

Dat is wel nieuw. Net als de mogelijkheid om de uitslagen van stemmingen te bekijken: heel eenvoudig is te zien welke fracties voor of tegen hebben gestemd. En op de persoonlijke pagina’s van Kamerleden is makkelijk terug te vinden welke vragen ze hebben gesteld en welke amendementen en moties ze hebben ingediend. Je kunt ook aangeven dat je geïnformeerd wilt blijven over activiteiten zoals debatten over een bepaald onderwerp. En informatie kan ook nog eens gedeeld worden via sociale media zoals Facebook.

De stemmingsuitslagen op NOS Teletekst zijn met de komst van deze site verleden tijd. Dit vind ik toch niet juist, want niet iedereen heeft  een computer. Het moet toch simpel mogelijk zijn om ook de informatie over de stemmingsuitslagen op Teletekst te zetten.  Ga dit toch weer bepleiten bij onze Griffie!

Hoe dan ook : met de nieuwe site www.tweedekamer.nl  is veel informatie in politiek  Den Haag heel overzichtelijk en toegankelijk. En daardoor hopelijk aantrekkelijker voor nog meer mensen om mee te denken, mee te doen, zich verbonden te voelen, want politiek is van de mensen!