PvdA-raadsfractie dient motie in over verbetering omstandigheden voor bouw Tiny Houses

Door Hink Speulman op 30 mei 2021

De fractie van de Partij van de Arbeid zal tijdens de raadsvergadering van 3 juli een motie indienen die tot doel heeft om in Achtkarspelen in de nabije toekomst mogelijkheden te creëren voor de realisering van zogeheten ‘Tiny Houses’.

We hebben nu en in de komende jaren te maken met een groot aantal uitdagingen, onder andere op het gebied van duurzaam gebruik van grondstoffen, vermindering van de CO2-uitstoot, de warmte-transitie, klimaatadaptatie, vergroting van de biodiversiteit, de ontwikkeling van nieuwe en duurzame economische kansen en uitbreiding van de woningvoorraad. De fractie is van mening dat deze en ándere actuele uitdagingen een beroep doen op de menselijke creativiteit, op het vermogen om buiten bestaande kaders te denken en op de durf om nieuwe paden te bewandelen.

Een ‘Tiny House’ is een nieuwe woonvorm met een duidelijke filosofie. Het gaat hierbij om kleine, volwaardige, vrijstaande woningen van maximaal 50 m2 vloeroppervlak met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk. In 2017 zijn in Hurdegaryp vijf van deze woningen gerealiseerd, zodat het idee in de regio reeds ‘tastbaar’ is en kan worden geëvalueerd. Het doet de fractie genoegen dat de Tiny Houses-beweging thans ook in Achtkarspelen positieve weerklank vindt. Tijdens de informatiecarrousel van 15 april verzorgde het Collectief Tiny Houses uit Buitenpost ten overstaan van de gemeenteraad terzake een presentatie.

De fractie is van mening dat met Tiny Houses daadwerkelijk kan worden bijgedragen aan duurzaamheidsdoelen, vergroting van de woningvoorraad en meer differentiatie in het woningaanbod, aansluitend bij de uiteenlopende woonbehoeften van woningzoekenden. Volgens de fractie vormen Tiny Houses als deeloplossing voor een veel bredere problematiek een mooi voorbeeld van het gewenste ‘out of the box’-denken. De fractie hoopt daarom in de gemeenteraad een meerderheid te vinden voor een motie die erin resulteert dat voortaan bij het vaststellen van bestemmingsplannen voor nieuwe woningbouwlocaties ruimte wordt gecreëerd voor de bouw van Tiny Houses.

Op deze wijze kan in elk dorp ontwikkelingsruimte voor Tiny Houses worden geschapen. Daarbij is het belangrijk dat steeds aansluiting wordt gevonden bij een lokaal initiatief – bijvoorbeeld geconcretiseerd in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap: een vorm van woningbouw waarbij een groep mensen een vereniging start die zèlf woningen ontwikkelt. Om die reden zou naar de mening van de fractie voorrang moeten gegeven aan het creëren van ontwikkelingsruimte voor Tiny Houses in Buitenpost.

Hink Speulman

Hink Speulman is jarenlang in zowel de commerciële als de publieke branche werkzaam geweest. Zijn belangstelling gaat uit naar mens en samenleving, evenals naar kunst en cultuur. Sinds december 2020 gepensioneerd, maar ‘niets doen’ is niet zijn stiel. Hink beschouwt zichzelf als een rechtgeaarde en kritische sociaaldemocraat, maar géén meeloper in een beweging.

Meer over Hink Speulman