8 juni 2013

PvdA Achtkarspelen brengt bezoek aan Europrovyl.

Samen met Tweede Kamerlid Lutz Jacobi en Statenlid Henni van Asten bracht PvdA Achtkarspelen op vrijdag 7 juni een bezoek aan de kunststof kozijnenfabriek Europrovyl in Augustinusga. Pieter Piersma, bedrijfsleider van deze onderneming kon vertellen dat zijn bedrijf ondanks de crisis nog steeds volop werk heeft. De kunststof kozijnen worden in de fabriek gemaakt via een uniek en innovatief concept. De fabriek kan de kozijnen na bestelling binnen een week leveren.

Iedere dag rollen er 115 kozijnen van de werktafels in de fabriek waar een tachtigtal werknemers hun werk vinden. De afgeleide werkgelegenheid is nog eens zo groot doordat ZZPers, en inhuurbedrijven de kozijnen overal in Nederland plaatsen.

Niet alleen de nieuwbouw is een markt voor de afzet maar ook in de renovatie worden steeds meer kunststofkozijnen afgenomen. In de fabriek werd met een groot aantal werknemers gesproken waarbij Lutz Jacobi aangaf dat de politiek jongeren aan het werk wil helpen en daar ook vanuit het kabinet op in wil zetten. Op dit moment zitten te veel jongeren werkloos thuis.

Eén van sporen waar het kabinet op in wil zetten is de invulling van de vrije uren van oudere werknemers door jongere werklozen. Na de uitgebreide rondleiding was er ruimte om, onder het genot van een broodje, in gesprek te gaan met de ondernemingsraad en de directie. De particuliere verkoop liet, zo vertelde één van de OR-leden, onder andere dankzij de BTW-verlaging, sinds een aantal maanden weer een stijging zien. De OR sprak haar zorg uit over de oneerlijke concurrentie waar de sector mee te maken heeft. Zo is er bijvoorbeeld sprake van verschillende CAO’s in dezelfde sector. Een bekend probleem, zo gaf Lutz aan, waar door de minister stevig op wordt ingezet.

Koos Peereboom, de partner van Lutz, die zelf ook gewerkt heeft bij Europrovyl, gaf aan dat de grote tevredenheid van de medewerkers hem was opgevallen. Een geluid dat de directie met graagte hoort maar ook kan beamen. De meeste medewerkers werken hier al heel lang. “We hebben weinig instroom omdat er nagenoeg geen uitstroom is”, aldus Pieter Piersma. Het bezoek werd afgesloten met woorden van dank voor de gastvrijheid en de verhelderende informatie. De afdeling PvdA Achtkarspelen kan vandaag weer terugkijken op een leerzaam en prettig werkbezoek.