Door Alie Ferwerda op 4 september 2019

PvdA-Achtkarspelen bezocht Albert Heijn filiaal in Surhuisterveen

“Opdat wij nooit vergeten voor wie wij werken”

Afgelopen vrijdag 30 augustus bracht de PvdA-Achtkarspelen een een werkbezoek aan de AH te Surhuisterveen. Bestuursleden Wia Boonstra en Joop Bekkema en steunfractieleden Hink Speulman, Alie Ferwerda en fractievoorzitter Theun Nicolai werden daar gastvrij ontvangen door ondernemer Abbe Borger. Na een rondleiding door de winkel stond de koffie klaar in de kantine en volgde een gesprek.

Het daar aan de muur opgehangen schilderij van een vrouw maakte ons nieuwsgierig. Borger legde dat de afgebeelde figuur ‘Beppie’ is en dat ze symbool staat voor alle klanten van de AH. Het daarbij gevoegde citaat ‘Opdat wij nooit vergeten voor wie wij werken’  is het vertrekpunt in de visie, het personeelsbeleid en de manier van werken binnen AH.

Abbe Borger, zelf ooit onderaan de ladder bij een AH als vakkenvuller begonnen, is sinds twee jaar de ondernemer van de AH. In ons gesprek snel bleek dat zijn visie van werken meer behelst dan alleen klantvriendelijk en commercieel zijn. Hij gaf aan dat zijn AH meer wil zijn.  Ze heeft ook aandacht voor de sociaal maatschappelijke functie die zijn winkel steeds meer krijgt. Zo is er de koffiehoek met daarin sinds kort een buurtbibliotheek en maakt hij dagelijks een praatje met enkele vaste oudere klanten. Het valt hem vaak op dat de koffiehoek voor velen een sociale functie heeft. Even een praatje breekt voor velen de dag en draagt bij aan het doorbreken van een sociaal isolement.

Er werken thans 124 werknemers bij de AH. Het valt op dat dit niet alleen maar jongeren zijn. Daar Abbe Borger zelf de kans heeft gekregen te leren en te groeien binnen zijn vak, heeft hij als visie dat ook zijn werknemers deze kans moeten krijgen. Er werken een aantal jongeren die stage lopen en werken en leren via o.a. de BBL opleiding. Hij wil ook hen de ruimte geven te leren en hun sterke kanten verder te ontwikkelingen. Daarnaast zijn er een aantal Wajongers in dienst. Een medewerker schoof aan bij de groep. Op onze vraag wat hij hier geleerd heeft was het antwoord: “Je verantwoordelijk voelen, het ontwikkelen van meer mensenkennis, het gevoel van belang te zijn en leren steviger in de schoenen te staan. Dat alles werkt ook positief door in mijn eigen sociale leven”.

eigen foto

De zondagsopening bevalt prima, zowel qua klandizie als personele invulling. Fractievoorzitter Theun Nicolai informeerde naar de eventuele toekomstplannen. Als antwoord gaf Borger aan de wens te hebben de winkel uit te breiden met een kookeiland. Verder onderzoekt hij of er op het dak, wat niet bij de huurprijs is inbegrepen, zonnepanelen kunnen staan. En onlangs heeft de AH het SSK keurmerk ontvangen, dit keurmerk staat o.a. voor duurzaam willen zijn en een goed personeels- en sociaal beleid. De supermarktondernemer heeft als doel ook die componenten nog verder te ontwikkelen.

Borger bezoekt met enige regelmaat de Gemeenteraadsvergaderingen want hij wil graag op de hoogte te zijn van wat er zich in Achtkarspelen afspeelt en welke zaken daarvan hij mee kan nemen in zijn beleid binnen de AH. In de toekomst hoopt hij op een lange-termijn visie vanuit de Gemeenteraad voor wat betreft de verruiming van de openingstijden op zondag en het uitbreiden van parkeermogelijkheden van de winkel. De AH heeft een regiofunctie voor ongeveer 17.000 inwoners en de meesten van hen willen wanneer ze boodschappen doen het liefst voor de winkel parkeren.

Na een rondleiding door het magazijn en uitleg over het logistieke proces eindigde het werkbezoek. Alle deelnemers gaven aan de betekenis van ‘Beppie’ binnen de winkel gezien en gehoord te hebben. We ervoeren dat de AH in Achtkarspelen meer is dan alleen een winkel die commercieel denkt.

Alie Ferwerda, steunfractielid PvdA-Achtkarspelen.

Alie Ferwerda

Alie heeft werkervaring in de zorg. Ze heeft diverse vrijwilligersfuncties bekleed, waaronder voorzitter Plaatselijk Belang. Als voorzitter van de PvdA-afdeling heeft ze koersvast geopereerd en eraan bijgedragen dat de partijorganisatie bleef werken. Een ander kenmerk is haar activiteit naar binnen en naar buiten. Als schaduwfractielid heeft zij zich danig voorbereid op een actieve rol in

Meer over Alie Ferwerda