Door op 15 oktober 2013

Primeur: Friese “champagne”!

De Frysling: de noordelijkste wijngaard van Nederland

In Egypte onder Twijzel exploiteren Jantiene en Douwe Broersma sinds 2009 de noordelijkste wijngaard van Nederland. De PvdA Achtkarspelen was er voor een werkbezoek, benieuwd wat er gekomen was van  de enthousiaste plannen waaraan de PvdA fractie enkele jaren geleden  in de gemeenteraad haar fiat gaf.

De wijngaard kan een productie halen van vijf- tot zesduizend flessen per jaar. Dat zijn witte wijnen en rosé ‘s. Omdat de wijngaard nog jong is, ligt de productie nu nog wat lager. Primeur is dit jaar de eerste Friese “champagne”: in 2013 komen er 550 flessen op de markt, maar de komende jaren gaan dat er enkele duizenden worden. Dit product kan een rol spelen in de Friese horeca als in 2018 Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa is.

Naast de wijngaard exploiteert het echtpaar Broersma ook een bed en breakfast en er worden schildercursussen en workshops gegeven. Kritiek is er op de gemeente Achtkarspelen die zich volgens mevrouw Broersma wil profileren als toeristische en recreatieve gemeente maar het beleid daar niet op afstemt.

Voor de PvdA raadsleden en bestuurders was het werkbezoek een openbaring. ‘Hier kun je zien dat er in het kleinschalige landschap van de Noardlike Fryske Wâlden heel veel mogelijkheden liggen voor nieuwe initiatieven’, aldus raadslid Jaap Braams. ‘Dit zijn belangrijke ontwikkelingen voor de toeristische en dus voor de economische ontwikkeling van Achtkarspelen’.

2013 11 oktober Frysling 3

2013 11 oktober Frysling 2