Pet af voor Opsterland

Door Sjon Stellinga op 25 februari 2018

Prachtige gemeente, dat Opsterland. Vroeger gebruikten we het wel ‘ns als een soort referentiegemeente want in een aantal opzichten lijkt het een beetje op ons eigen Achtkarspelen. De omvang natuurlijk, maar ook de oorsprong en structuur van bijvoorbeeld Gorredijk die overeenkomsten vertonen met een paar van onze dorpen. Uiteraard zijn er ook parallellen te trekken tussen Beetsterzwaag en Buitenpost, en natuurlijk die ene grote overeenkomst: in 2010 is de PvdA in beide colleges z’n traditionele spelbepalende positie kwijtgeraakt.

Als gezegd, een prachtige gemeente. Mooie mensen ook. En… fantastische partijgenoten. Neem nu hun campagnelied: “Hallo Opsterland.” Geweldig, het heeft bij mij een zaterdagochtend door de luidsprekers geklonken. Heb vervolgens een paar uur lang achter de piano gezeten om hier een Achtkarspelense variant van te maken. Maar dat lukt niet. “Hallo Achtkarspelen” heeft echt een lettergreep te veel. Nu woon ik in Augustinusga, maar dat past ook niet in de melodie. Surhuisterveen dan, want daar heb ik ook tien mooie jaren gewoond. Maar dat klinkt ook niet. Nee, het blijft “Hallo Opsterland”. Mijn partijgenoten daar zijn kennelijk niet te overtreffen. Niet eens te evenaren dus zelfs. Jammer, maar zo erg is het nu ook weer niet. Allereerst, erg prettig dat ik nu niet hoef te zingen, was bang geweest dat dat ons bij de komende verkiezingen een paar zetels zou hebben gekost. Ik en zingen, dat wil je echt niet meemaken. En bovendien, eigenlijk is die inhoud van het Opsterlandse lied precies goed. De spijker op z’n kop. Luister ‘ns naar die tekst. In willekeurige volgorde: “Een solidaire mienskip”.”Duurzaam en groen”. “De burger aan het woord” en “Eerlijke verdeling”, dat is waar ze voor staan. En dat geldt ook voor ons. Dat is waar wij ook voor staan. De PvdA in Achtkarspelen neemt z’n hoed af voor die in Opsterland en herkent zich voor de volle honderd procent in hun prachtig vormgegeven hartenkreten.

Want Dat Is Waar Wij Voor Staan!!!

En nu even luisteren:

Sjon Stellinga

Sjon heeft zich in diverse rollen binnen en buiten de PvdA-Achtkarspelen gemanifesteerd als een gedreven politicus en bestuurder. Hij is in staat om stelling in te nemen en daarin zo nodig flexibel én vasthoudend te zijn. Sjon is stevig en overtuigend in presentatie en wordt in de gemeente gewaardeerd, zowel binnen als buiten het gemeentehuis.

Meer over Sjon Stellinga

Waar ben je naar op zoek?