8 maart 2014

OBS “De Mienskip” in Buitenpost, excellente én gezonde school

Tweede Kamerlid Agnes Wolbert van de PvdA lanceerde kort geleden het plan De gezonde school. Het doel is dat in 2015 basisscholen én middelbare scholen “gezond” zijn, onder meer door een gezond gebouw met veel ventilatie, gezonde sportlessen onder leiding van een gymleraar en omgeving waar gezonde voeding gebruikt wordt. Dus groente, fruit en vezelrijke voeding bij voorkeur uit de tuin bij de school.

In dat kader bezocht mevrouw Wolbers met de PvdA afdeling Achtkarspelen obs “De Mienskip” in Buitenpost. Deze school heeft vorig jaar fruitbomen en bessenstruiken op het schoolplein geplant om de kinderen te laten ervaren hoeveel plezier je kunt hebben met gezond eten. Deze school is dus al een gezonde school. Bovendien is “De Mienskip” een excellente school, een van de 23 scholen in Nederland die die titel mag voeren. Die toekenning is te danken aan het bijzondere concept van deze school: drietalig, een continue rooster, het kind centraal. Agnes Wolbert was vol bewondering over de voortrekkersfunctie die deze relatief kleine plattelandsschool heeft.

De drietaligheid van “De Mienskip” heeft tot prachtige buitenlandse samenwerkingsprojecten geleid met scholen uit Italië, Turkije, Noorwegen en Ierland. Dit weekend vertrekt een groep leerlingen en leerkrachten naar Ierland voor een uitwisseling. De contacten met buitenlandse scholen zijn een verrijking van het schoolprogramma en het aanbod van het onderwijs.

Waar ben je naar op zoek?