Door op 3 november 2013

Naar de stembus!

De gemeenteraadsverkiezingen in de gemeente Achtkarspelen zijn op 19 maart 2014. Maar op 13 november 2013 zijn er al verkiezingen voor de nieuwe gemeenten De Fryske Marren, Heerenveen en Leeuwarden.Lutz Jacobi legt uit waarom het zo belangrijk is dat iedereen gaat stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen.

Leeuwarden gaat fuseren met het noordelijk deel van Boarnsterhim. De hoofdstad krijgt er een prachtig stuk platteland bij. En het platteland een mooie stad. Het zuidelijk deel van Boarnsterhim komt bij Heerenveen.De opkomst bij deze ‘herindelingsverkiezingen’ is veelal minder groot dan bij de landelijk georganiseerde gemeenteraadsverkiezingen. Maar dat zou deze keer toch wel anders moeten. Gemeenten krijgen heel veel taken en geld er bij, vooral op het gebied van zorg.

De leden van de gemeenteraad zijn heel belangrijk bij het vorm geven van goede zorg dichtbij de mensen. Wat mij betreft moeten de gemeenten ook echt het voortouw nemen bij nieuwe zorgconcepten, waarbij de behoefte aan zorg voor de mens centraal staat. Zo weinig mogelijk geld naar organisatiekosten. Geld voor zorg moet voor menselijke zorg worden besteed.

Gemeenten staan hier nu voor. Als het over zorg gaat, doet het er echt toe op wie u gaat stemmen! In november moeten we met een grote stembusopkomst laten zien dat we het belangrijk vinden wie het in onze nieuwe gemeenten voor het zeggen krijgen.

Politiek is onze democratie. Daar hebben we in onze geschiedenis zwaar voor moeten knokken. Samen zijn we verantwoordelijk voor goede lokale politici. Er valt wat te kiezen op 13 november. Ik reken op uw komst naar de stembus.

Waar ben je naar op zoek?