Door op 25 januari 2014

Veeteelt en natuur in Achtkarspelen: van waarde.

Gisteren stonden de werkbezoeken van PvdA Achtkarspelen in het teken van natuur. De ochtend begon met een bezoek aan Maatschap van der Veen in de Surhuizumer Mieden. Net als voor veel boeren in Achtkarspelen is landschapsbeheer onderdeel van het boerenbedrijf. Het gezin maakt iedere keer weer de afweging op welke manier ze hun bedrijf willen runnen. Zo kiezen zij ervoor om de koeien te laten weiden en om de meer nostalgische manier van “boeren” toegankelijk te maken voor bezoekers. Het bedrijf dat al vier generaties in de familie is, lijkt ook de volgende generatie verzekerd te zijn van opvolging. De oudste zoon heeft aangegeven het boerenbedrijf voort te willen zetten. Voor mij als boerendochter gaven de warmte en de geur van de koeien weer een heerlijk gevoel van herkenning.

Daarna was het de beurt aan de boswachters van Staatsbosbeheer. Vanuit hun pand in Twijzel namen ze ons mee in de schatten van “De Noordelijke Fryske Wâlden”. Hun passievolle en inspirerende presentatie deed menig idee opborrelen. Dit unieke gebied is een pareltje voor de gemeente en verdient het om toegankelijker gemaakt te worden voor natuurliefhebbers van buiten de gemeente maar zeker ook voor de eigen inwoners. Het gebied biedt veel kansen voor recreatie en toerisme. Het was ook nu weer een zeer nuttige ochtend voor zowel statenlid Riek van der Vlugt als de fractie en bestuur van PvdA Achtkarspelen. ‪