Joop Bekkema – 40 jaar lid

Door Aafke Postma op 28 april 2019

Begin maart was Joop Bekkema 40 jaar lid van de Partij van de Arbeid. De landelijke PvdA heeft daarvoor geen speciale huldiging. Toch wilde het bestuur van onze afdeling dit niet voorbij laten gaan. Niet alleen omdat Joop al die 40 jaren trouwen is gebleven aan de partij – in goede tijden en in slechte tijden. Ook omdat hij heel veel werk doet voor de afdeling. Veel op de achtergrond maar daarom niet minder belangrijk!

Een actief lid
Dinsdag 23 april 2019 stond de bestuursvergadering stil bij het feit dat Joop Bekkema al 40 jaar lid is van de Partij van de Arbeid. Joop is een enorm actief lid: waarschijnlijk heeft Joop zo’n beetje alles gedaan wat een vrijwilliger zou kunnen doen in een afdeling. Door de afdeling wordt nooit vergeefs een beroep op hem gedaan. Flyeren, borden beplakken, hij was raadslid, bestuurslid en waarschijnlijk ook gewestelijk afgevaardigde, congresafgevaardigde en bestuurslid van de afdeling Harkema. Want toen Joop lid werd, was er nog een eigen afdeling per dorp.

Herkenbare PvdA-er
Dat maakte de PvdA in het eigen dorp herkenbaar: meerdere mensen uit het dorp waren bestuurslid en daardoor herkenbaar als PvdA-er. Dat is wat mij betreft ook het meest kenmerkende van Joop: nog steeds is hij herkenbaar en aanspreekbaar als PvdA-er. Dat is leuk als de PvdA op winst staat maar er zijn ook minder leuke tijden geweest. Bijvoorbeeld ten tijde van de WAO-discussie. Of in 2002, ten tijde van de opkomst van Pim Fortuyn (toen hadden we raadsverkiezingen) en zeker na de moord op Pim Fortuyn (toen voerden we campagne voor de verkiezingen van de Tweede Kamer). En ook in deze tijd staat Joop er: herkenbaar als PvdA lid en altijd bereid om te luisteren en waar mogelijk te helpen.

Bloemen en felicitaties
Bijzonder eervol was het dan ook voor de bestuursvoorzitter om Joop te feliciteren en een bos bloemen te overhandigen. Een bos bloemen die ook recht doet aan zijn vrouw Boudi die altijd achter Joop staat en hem steunt in alle activiteiten die hij (binnen en buiten de PvdA) voor “de Mienskip” doet. Lokwinske Joop!

Waar ben je naar op zoek?