Door op 9 februari 2014

Jeugd en democratie.

Per jaar komen zo’n 100.000 jongeren op bezoek in de Tweede Kamer. De hoogste groepen van het basisonderwijs en van het voortgezet onderwijs. Zij worden veelal rondgeleid door ProDemos. Deze organisatie is speciaal opgericht om onze jeugd al jong te betrekken bij onze democratie. Zij ontwikkelen ook lesmateriaal voor scholen voor het vak burgerschap.
Al heel veel jaren geleden sprak ik eens met jeugdboekenschrijver Dolf Verroen uit St. Nicolaasga. Hij heeft al meerdere gouden griffels voor zijn boeken gekregen! Zijn plan was toen al om eens een jeugdboek te gaan schrijven over democratie en politiek. Een boek waardoor jongeren op een leuke manier gaan snappen waarom politiek belangrijk is en wat je eigen rol daarbij is. Afgelopen week heb ik Dolf Verroen en ProDemos samen om tafel gehad om eens door te spreken wat voor moois ze samen kunnen doen voor onze jongeren en democratie en politiek.

Ik ben heel benieuwd naar het vervolg!