Het debat

Door Sjon Stellinga op 9 maart 2018

Heb wel ‘ns ergens gelezen dat aan de Amerikaanse verkiezingsdebatten allerlei strategische onderhandelingen en psychologische oorlogsvoeringen vooraf gaan. Maar goed, dat is Amerika. En hier zijn we in Achtkarspelen. Daar zal zoiets toch niet nodig zijn? Nee, natuurlijk niet. Hoewel… een klein beginnetje werd afgelopen week wel gemaakt. In de aanloop naar het verkiezingsdebat van maandag 12 april stuurde de griffie het zogenaamde ‘format’ aan de verschillende lijsttrekkers toe. Normaal let ik niet zo op dat soort dingen, maar deze keer viel me iets op. Er zou “geen livestream via de site van de raad” zijn. Dat betekent dat mensen die slecht ter been zijn, op leeftijd, niet over vervoer beschikken of anderszins niet in de gelegenheid zijn om naar het gemeentehuis te komen, in het ongewisse moeten blijven over de standpunten van de partijen. Want het zou dus simpelweg niet worden uitgezonden… Dat kan niet de bedoeling van de democratie zijn. Onmiddellijk schoof ik dan ook achter m’n computer en mailde het volgende.

Hoi … e.a.,

Geen livestream? Geen livestream? Hoezo geen livestream. Heeft dat een technische reden of is de één of andere bangbroek (Tjibbe? Jouke? Give me a name!) doodsbenauwd dat ik ‘m publiekelijk afdroog. We sturen hier zo ongeveer elke gedachtenwisseling over loszittende stoeptegels en bankjes op het torenplein live de ether in (nationwide broadcasted) maar het vierjaarlijkse verkiezingsdebat zou die moeite niet waard zijn? Dat houden we bijna fluisterend, in de hoop dat niemand het merkt? De PvdA in Achtkarspelen is al sinds mensenheugenis een verklaard tegenstander van achterkamertjespolitiek, wij zijn de partij van openheid en de transparantie, wij hebben niets te verbergen en durven iedereen recht in de ogen te kijken. Kortom, wat ons betreft… Streamen die handel!

Verder leuk programma, kijk ernaar uit.

Mvg,

Sjon St.

En ere wie ere toekomt, al heel snel schaarde de VVD zich aan onze zijde. En uiteindelijk, ze konden nu natuurlijk ook niet veel anders meer, gingen in de loop van de middag ook de beide al dan niet veronderstelde angsthazen akkoord. Het debat zal dus gewoon worden uitgezonden! Overigens waardeer ik de coöperatieve opstelling van de lijsttrekkers van FNP en CDA. Ik neem haast aan dat ze nu iedereen kan meekijken de komende nachten slecht slapen in afwachting van het debat. Maar laten ze niet al te ongerust zijn, ik realiseer me dat echte moed bestaat uit het overwinnen van je angst. En die moed zal beloond worden. Ik zal maandagavond een beetje voorzichtig met ze zijn. Echt waar.

Sjon Stellinga

Sjon heeft zich in diverse rollen binnen en buiten de PvdA-Achtkarspelen gemanifesteerd als een gedreven politicus en bestuurder. Hij is in staat om stelling in te nemen en daarin zo nodig flexibel én vasthoudend te zijn. Sjon is stevig en overtuigend in presentatie en wordt in de gemeente gewaardeerd, zowel binnen als buiten het gemeentehuis.

Meer over Sjon Stellinga

Waar ben je naar op zoek?