19 november 2013

Harkema heeft grote behoefte aan seniorenwoningen.

Op vrijdag 15 november waren fractie en bestuur van de PvdA Achtkarspelen op werkbezoek in Harkema. Regelmatig ondernemen de PvdA’ers dit soort bezoeken om uit de eerste hand te horen en te zien wat er leeft in de “mienskip” Achtkarspelen. Bestuurslid Gerrit Terpstra van Plaatselijk Belang vertelde de politici dat Harkema de bouw van een 20 tal seniorenappartementen hoog op het verlanglijstje heeft staan. “Senioren vinden in Harkema geen woonruimte meer”, aldus Terpstra. De inwoners van het dorp zien met lede ogen aan dat veel senioren noodgedwongen verhuizen naar grotere plaatsen in Achtkarspelen of naar dorpen in andere gemeenten.

Een andere wens van Plaatselijk Belang Harkema heeft te maken met de herbestemming van het terrein van de tennislocatie aan de Nije Buorren. De tennisvereniging verhuist op termijn naar sportpark De Bosk. Plaatselijk Belang wil graag dat op de vrijgekoemen tennislocatie gebouwd wordt voor mensen met een beperking. Dat zou dan moeten gebeuren door een samenwerkingsverband van de gemeente Achtkarspelen, de SWA en door de J.P.van der Bent Stichting. Voor dit plan hebben zich in Harkema al 16 mensen aan gemeld!

Daarnaast kunnen volgens het bestuur van Plaatselijk Belang een 20 tal appartementen voor senioren gebouwd worden aan de Nije Buorren. Daarbij kunnen dan ook extra parkeerplaatsen voor de aula gerealiseerd komen. Deze nieuwbouw past uitstekend bij het nu gebouwde pand waarin de medische diensten en een supermarkt worden met daarboven twee woonlagen. Door de bouw van een aantal nieuwe seniorenwoningen verwacht Gerrit Terpstra meer doorstroming in het dorp waardoor woonruimte vrij komt voor starters. Daarmee is er de mogelijkheid voor jongeren om in het dorp te blijven wonen gerealiseerd.

15 nov werkbezoek harkema 1 (640x427)