15 oktober 2016

Harkema, een warm bad voor Driestroomhuis

Harkema is als een warm bad voor het Driestroomhuis aan de Bosk in Harkema. Die uitspraak deed Henk de Graaf tijdens het bezoek van fractieleden en bestuur van de PvdA tijdens het werkbezoek van afgelopen vrijdag. In het Driestroomhuis is voor jongeren met een beperking een team die deze jeugdigen begeleid en in de gelegenheid stelt om zich persoonlijk ontwikkelen naar zelfstandigheid in de samenleving. Naast gezinshuis waar jongeren een verblijf voor langere tijd kunnen hebben, wordt ook dagzorg en dagbesteding in het ruim opgezette nieuwe Driestroomhuis geboden. Er wordt nog hard gewerkt aan bijgebouwen waarin dagbesteding in de vorm van lerend werken mogelijk is. In de dagbesteding worden jongeren met een beperking overdag begeleid en kunnen ze ‘s avonds terug naar het eigen gezin. Daarmee haal je die jongeren uit hun isolement aldus De Graaf en kun je ze helpen bij de ontwikkeling en zelfstandigheid. Op het moment vinden in het Driestroomhuis en in de dependance in Drogeham een 15 tal jongeren met een beperking een warm plekje waar een breed team ze opvangt en begeleidt. Een taak die niet alleen van het team is maar zeker ook van de woonomgeving in Harkema. En daarmee hebben we het niet beter kunnen treffen volgens De Graaf. Toen we in verband met een voetbalwedstrijd een beroep deden op Harkemase Boys voor voetbalschoenen kregen we meer dan honderd aanmeldingen van mensen die schoenen aanboden en ook verder staan de inwoners van Harkema klaar om ons verder te helpen. Het voelt als een warm bad hier. De werkplaats hebben we kunnen bekostigen dankzij crowdfunding en dat is op zich ook bijzonder. De Graaf ze te verwachten dat ook de gemeente Achtkarspelen inspeelt op mogelijkheden voor de jongeren die vanuit het Driestroomhuis de samenleving instromen. De Maatschappelijke Onderneming Achtkarspelen kan ook voor onze jongeren perspectief naar een zelfstandige leven bieden hield hij wethouder Gerda Postma en de raadsleden voor. Gerda Postma liet weten onder de indruk te zijn van het werk met jongeren in het Driestroomhuis en zeer zeker nauwe contacten te willen onderhouden bij de verdere ontwikkelingen.