Door Theun Nicolai op 5 april 2013

Kamervragen intensieve veehouderij

Vandaag, donderdag 27 maart, hebben de PvdA Tweede Kamerleden Tjeerd van Dekken en Lutz Jacobi van de Partij van de Arbeid vragen gesteld aan de Staatssecretaris van Economische zaken, mevrouw Sharon Dijksma, en de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport mevrouw Edith Schippers.
De beide Kamerleden vragen expliciet of er bereidheid is om de GGD en de Gezondheidsdienst een onderzoek te laten doen naar de gevolgen voor de volksgezondheid. De verwachting is dat de staatssecretaris en de minister over drie weken antwoord zullen geven

De vragen:
1. Bent u op de hoogte van het feit dat er grote zorgen zijn in de gemeente Achtkarspelen over de relatie volksgezondheid en intensieve veehouderij?
2. Wat is uw opvatting over het feit dat ondanks alle genomen maatregelen nog steeds dagelijks grote hoeveelheden fijnstof neerdalen op de bewoners?
3. Acht u het verantwoord van de gemeente Achtkarspelen nog meer uitbreiding van intensieve veehouderij toe te staan in de gebieden rond Surhuisterveen, Boelenslaan, Harkema en Drogeham ondanks de grote zorgen over de volksgezondheid, de stankoverlast en de negatieve invloed die dit heeft op het landschap, recreatie en toerisme?
4. Hoe beoordeelt u het feit dat de gemeente Achtkarspelen wet- en regelgeving oprekt terwijl dit in strijd is met het provinciaal beleid inzake intensieve veehouderij?
5. Heeft u de bereidheid de GGD en de Gezondheidsraad opdracht te geven nader onderzoek te laten doen naar de gevolgen van uitstoot van stikstof, stankhinder en hygiënemaatregelen als gevolg van megastallen?

Theun Nicolai

Theun Nicolai Mijn naam is Theun Nicolai. Ik ben steunfractielid van de PvdA. Van 2010 tot 2021 zat ik in de gemeenteraad. Al sinds de jaren ’70, de periode van Joop den Uyl , ben ik lid geworden van de PvdA . Voor mij was toen en is nog steeds leidend een politiek gericht op

Meer over Theun Nicolai