Ga fietsen

Door Sjon Stellinga op 16 maart 2018

Welke ontdekkingsreiziger het ook alweer was schiet me nu niet zo één, twee, drie te binnen. Zal wel een Brit geweest zijn. Of een Noor, die kwamen ook nogal ‘ns ergens. In elk geval sprak de beroemdheid in kwestie ooit, tijdens een lezing, de woorden: “het gaat er niet om waar je bent, het gaat erom hoe je kijkt”. De bedoeling was om aan te geven dat je duizenden kilometers kon reizen, maar wanneer je niet goed keek zag je nog niets bijzonders. Maar gelukkig was het omgekeerde ook waar. In je eigen omgeving, heel dicht bij huis, vaak op plaatsen waar je al honderden malen bent geweest is heel erg veel bijzonders te zien. Als je maar goed kijkt.

En dat was de ervaring van afgelopen woensdag. Voor het eerst een eindje gefietst met de ‘nieuwe app’. Een nieuwe app die is ontwikkeld is door een samenwerkingsverband van de Keunstkrite, de stichting Oud Achtkarspelen en de gemeente. De directe aanleiding was overigens een PvdA-motie over de Tsjoele Tsjerke en het geheel werd mede mogelijk gemaakt door een subsidiebedrag van het Iepen Mienskipfûns. Het gaat als volgt. Je installeert de nieuwe app op je telefoon (ik weet het, dit kan vast specifieker, maar in mijn geval zou er eigenlijk moeten staan ‘je drentelt wat hulpeloos voor het bureau van je secretaresse totdat zij een nieuwe app op je telefoon installeert’, vandaar de wat korte samenvatting), dan druk je het apparaat in een houdertje op je stuur en dan vertelt dat ding waar je heen moet fietsen. Tot zover dus gewoon een soort tomtom maar dan op de fiets. Alleen dan komt het. Om de haverklap begint je telefoon te praten. Een vriendelijke, verzorgde stem vertelt je iets bijzonders over een huis aan je linkerkant. Een eind verderop wordt je aandacht gevraagd voor een prachtige boom. De achtergronden van een kunstwerk worden beschreven. Het is informatie met een cultuurhistorische achtergrond, maar ook de natuur komt aan bod. Over architecten, oorspronkelijke gebruikers. Symbolische betekenissen. Kortom het is fantastisch. Er ging een wereld voor me open, daar in Buitenpost. En dan te bedenken dat er nu drie van die fietsroutes in m’n telefoon zitten. Alledrie een kilometer of dertig lang, net leuk voor een zondagmiddag in het voorjaar dus. Kan bijna niet wachten om op die manier onze gemeente opnieuw te ontdekken. Mocht er nog iemand zijn die twijfelt aan de schoonheid van Achtkarspelen, aan de geweldige geschiedenis van onze gemeente, vind dan even uit hoe die app heet en ga fietsen. En snel een beetje, het is meer dan de moeite waard!

En o ja, die foto. Kijk, er zijn natuurlijk altijd mensen die denken dat ze het nóg beter weten dan de app en die daar al wijzend iets aan toe willen voegen. Gelukkig lijkt de rest van het gezelschap zich er niet zoveel van aan te trekken.

Sjon Stellinga

Sjon heeft zich in diverse rollen binnen en buiten de PvdA-Achtkarspelen gemanifesteerd als een gedreven politicus en bestuurder. Hij is in staat om stelling in te nemen en daarin zo nodig flexibel én vasthoudend te zijn. Sjon is stevig en overtuigend in presentatie en wordt in de gemeente gewaardeerd, zowel binnen als buiten het gemeentehuis.

Meer over Sjon Stellinga

Waar ben je naar op zoek?