Door Hink Speulman op 8 september 2019

De energietransitie wordt merkbaar

Sinds 28 juni 2019 hebben we het Klimaatakkoord. Daarin zijn op nationaal niveau afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot in 2030 met 49% te verminderen. De afspraken van het Klimaatakkoord worden regionaal in de praktijk gebracht in de vorm van Regionale Energie Stategieën. Er zijn 30 van deze RES-regio’s. Fryslân vormt als provincie één regio.

Startdocument
Voor de vergadering van de gemeenteraad van Achtspelen op 19 september staat het Startdocument Regionale Energiestrategie op de agenda. Afgelopen donderdag, 5 september, konden de raadsfracties van Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel alvast ‘oefenen’ en zodoende een realistische indruk krijgen van de keuzes die straks moeten worden gemaakt.

De grote vraag daarbij is hoe de Friese overheden invulling kunnen, willen en/of moeten geven aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord als het gaat om energiebesparing, verduurzaming van de gebouwde omgeving, opwekking van duurzame elektriciteit en de warmtetransitie. Dat laatste heeft betrekking op het niet meer gebruiken van fossiele bronnen voor koken en verwarmen.

Pijnlijke keuzes
De praktische oefening van afgelopen donderdag stond onder leiding van de Energiewerkplaats Fryslân. Zij maakte duidelijk dat we voor een mega-operatie staan waarbij uitdagende, maar ook pijnlijke keuzes gemaakt zullen moeten worden bij de beantwoording van de kernvraag, hoe we onze gemeente met bijvoorbeeld van zonneparken, windenergie of geothermie energieneutraal maken. Maar – ook niet onbelangrijk – hoe zorgen we voor een goede verdeling van lusten, lasten en zeggenschap?

Themabijeenkomst
Op maandag 23 september kun je hierover meedenken en meespreken tijdens de themabijeenkomst die de afdeling Achtkarspelen van de PvdA organiseert. Je bent van harte welkom. Aanvang: 20.00 uur. Locatie: zalencentrum The Point in Buitenpost.

Hink Speulman

Hink Speulman is jarenlang in zowel de commerciële als de publieke branche werkzaam geweest. Zijn belangstelling gaat uit naar mens en samenleving, evenals naar kunst en cultuur. Sinds december 2020 gepensioneerd, maar ‘niets doen’ is niet zijn stiel. Hink beschouwt zichzelf als een rechtgeaarde en kritische sociaaldemocraat, maar géén meeloper in een beweging.

Meer over Hink Speulman