De democratie werkt

Door Sjon Stellinga op 27 juni 2018

Prachtige uitvinding toch, die democratie. Neem nu gisteravond. In het multifunctioneel centrum van Westergeest vond de ledenvergadering van de afdeling Noardeast-Fryslân van De PvdA plaats. Omdat de betreffende gemeente formeel op één januari van het komend jaar ontstaat zijn de verkiezingen pas in november 2018. Rond deze tijd stellen de verschillende politieke partijen hun programma en hun lijst vast en in onze partij gaat dat laatste via het beproefde concept, met een onafhankelijke kandidaatstellingscommissie dus. In dit geval maakte ik deel uit van die kandidaatstellingscommissie, samen met statenlid Douwe en met de voorzitter van de afdeling Westerkwartier Jelle. En we hadden ons er niet van afgemaakt. Gedurende drie lange zaterdagochtenden hebben we intensief met in totaal twaalf kandidaten gesproken. Uiteindelijk kwamen we tot een volgorde die volgens ons recht deed aan de opdracht die ons was verstrekt. Eerlijk gezegd, we waren er nogal tevreden over.

Maar toen kwam de ledenvergadering… De lijst bleef optisch weliswaar grotendeels intact, maar we hadden, aldus enkele zeer uitgesproken leden, te weinig recht gedaan aan het geografisch criterium. Eén van hen verwoordde het mooi: “Het is nu nog van belang uit welke moedergemeente de kandidaten komen, hopelijk ligt dat snel achter ons”. En daarmee had hij wel de essentie te pakken, natuurlijk hopen wij dat mensen stemmen op beginselen, op principes en op partijen, maar we moeten natuurlijk niet ontkennen dat ook de bekendheid van de kandidaat zelf meespeelt. Ken ik hem of haar, komt hij of zij uit hetzelfde dorp of in elk geval uit de buurt.  En daar zou een goede lijst ook rekening mee moeten houden, zorg dat iedereen die de PvdA een warm hart toedraagt zich herkent in de samenstelling van de lijst. Een tweede punt lag in de verjonging. Natuurlijk, deze werd op zich toegejuicht, maar gooi het kind nu niet met het badwater weg, ga zorgvuldig om met de ervaring die er is. Er volgde een intensieve discussie en toen de gebruikelijke schriftelijke stemmingen. Er werden veranderingen in de lijst aangebracht, maar niemand liep weg, niemand zei woedend zijn of haar lidmaatschap op, niemand trok zich terug van de lijst. Democratie zoals democratie hoort te zijn dus, daar bij onze partij in Noardeast-Fryslân.

En het resultaat was er naar. Een fantastische lijst. Als lijsttrekker werd Gryte bij acclamatie benoemd. Unaniem. Een gedroomde nummer één, vrouw, jong en uiterst ervaren. Ze komt uit Kollumerzwaag maar in de commissie heb ik verklaard dat ik gewild had dat ze vijf kilometer zuidelijker had gewoond. Dan was zij lijsttrekker bij de laatste verkiezingen in Achtkarspelen geweest (en ik -als de partij mij dat had gegund- lijstduwer ofzo). Op twee Cootje uit het huidige Dongeradeel. Haar werkelijk indrukwekkende lijst met verdiensten werd nog even bij langs gegaan, menig volksvertegenwoordiger kan hier jaloers op zijn. Kevin uit Kollum, jong, welbespraakt en analytisch messcherp staat als eerste man op de derde plaats. En dan weer tijd voor ervaring, Roel uit Ferwerderadeel, een halve eeuw lid van de PvdA. En ga zo maar door, helemaal tot het eind. Want wie is de lijstduwer? Niemand minder dan good old Paul, de huidige wethouder van Kollumerland en als het aan de commissie ligt de eerste PvdA-wethouder in Noardeast-Fryslân. Zeg nou zelf, een prachtige lijst toch? En dat vooral omdat zoveel mensen uit Ferwerderadeel, uit Dongeradeel en uit Kollumerland gisteravond naar Westergeest afreisden. Omdat ze wisten dat de democratie werkt in onze partij. En ze hadden dus groot gelijk!

Nu nog even de verkiezingen winnen in november. Maar met zo’n lijst lijkt me dat bijna een gelopen koers, heb er alle vertrouwen in!

Sjon Stellinga

Sjon heeft zich in diverse rollen binnen en buiten de PvdA-Achtkarspelen gemanifesteerd als een gedreven politicus en bestuurder. Hij is in staat om stelling in te nemen en daarin zo nodig flexibel én vasthoudend te zijn. Sjon is stevig en overtuigend in presentatie en wordt in de gemeente gewaardeerd, zowel binnen als buiten het gemeentehuis.

Meer over Sjon Stellinga