De cultuurprijs

Door Sjon Stellinga op 7 maart 2018

Vanavond is de cultuurprijs uitgereikt. Of eigenlijk twee, alleen heet die ene de aanmoedigingsprijs. De aanmoedigingsprijs is bedoeld voor jong talent en die andere voor de meest waardevolle bijdrage aan het culturele leven in Achtkarspelen. Eerst dat talent. Als je sommige publicaties moet geloven dan lijkt het wel ‘ns of onze jeugd alleen nog maar zit te gamen, zich verschanst op zolders en uitsluitend via de social media met de buitenwereld communiceert. Maar dan ken je de ‘Jongereinploech Fryske Krite’ uit Buitenpost nog niet. Of Margriet Kootstra uit Harkema. De één schreef en bedacht zelf een succesvol toneelstuk. De ander schreef een boek. Allebei ontnemen ze je de adem van bewondering, en probeer dan maar ‘ns te bepalen wat het knapst is. Appels en peren, meer dan ooit. Dus… is er een driekoppige jury. Immie Jonkman, programmamanager Leeuwarden Fryslan 2018 en Andries Renema, coördinator Cultuurcentrum de Waldsang zijn onomstreden professionals. Ikzelf complementeer het drietal, ik schenk de koffie in en zit de vergaderingen voor. Maar ook daar bleef het een ongelooflijk moeilijke keuze. Het onverwachte van de initiatieven, de oorspronkelijkheid, het inspirerende karakter, de kwaliteit, het hield elkaar allemaal in evenwicht. Maar iets moest de doorslag geven. En dat werd gevonden in de maatschappelijke actualiteit van het thema dat Margriet gekozen heeft, haar boek gaat over ‘pesten’. Een gedurfd onderwerp, zeker voor iemand van haar leeftijd. Om die reden was zij vanavond de terechte winnaar van de ‘Oanmoedigingspriis Jong Talint Achtkarspelen 2018’. Eén en ander laat overigens onverlet dat de jury van beide finalisten nog veel verwacht te horen.

Voor de ‘Kultuerpriis Achtkarspelen 2018’ waren zes kandidaten genomineerd. Fanfare de Bazuin, Jacomijn Steen (beelden), Mannenkoor Westerlauwers, Aafke Zuidersma (winnaar Liet 2016), werkgroep Portraits & Paradise uit Augustinusga en de Revuploech Koatstertille. En daar exact hetzelfde vraagstuk, want het hoeft geen enkel betoog dat al deze kandidaten een verrijking van ons culturele leven vormen. Wikken, wegen, argument na argument en zoeken naar de juiste formulering. Uiteindelijk tot twee finalisten gekomen. Fanfare De Bazuin en de werkgroep Portraits & Paradise (inderdaad, beiden uit Augustinusga, dus in welke richting de prijs zou gaan was al snel bekend). Prachtig, die muziek van De Bazuin. Al jarenlang een vaste waarde maar toch zichzelf steeds weer vernieuwend. Het muziekstuk ‘Pride of the Forest’ dat zij in 2016 lieten componeren verklankt de trots die verbonden is aan de volksaard van de inwoners van de Fryske Wâlden. Geweldig dat initiatief en die energie van Portraits & Paradise. Hun naam verwijst naar de prachtige schilderijen van de 250 jaar geleden geboren zoon van Augustinusga, Willem Bartel van der Kooi en daarnaast de ongeëvenaarde schoonheid van ons landschap. De werkgroep is een koepel van meerdere organisaties en culturele initiëren die in deze twee aspecten een bindmiddel vinden. Zeg nou zelf, daar spreekt ontzettend veel lef uit. En laat dat nu net één van de zwaarwegende criteria van de jury zijn. Vanavond werd de ‘Kultuerpriis Achtkarspelen 2018’ gewonnen door de Werkgroep Portraits & Paradise.

Zeven maart 2018. Twee prijzen, twee winnaars. Maar… geen verliezers! En zo hoort het in de wereld van talent, in de wereld van cultuur, in de wereld van Achtkarspelen!

Op de foto neemt ‘Willem Bartel’ (250 jaar oud) in eigen persoon op het gemeentehuis de cultuurprijs in ontvangst (foto: Sjon Stellinga)

Sjon Stellinga

Sjon heeft zich in diverse rollen binnen en buiten de PvdA-Achtkarspelen gemanifesteerd als een gedreven politicus en bestuurder. Hij is in staat om stelling in te nemen en daarin zo nodig flexibel én vasthoudend te zijn. Sjon is stevig en overtuigend in presentatie en wordt in de gemeente gewaardeerd, zowel binnen als buiten het gemeentehuis.

Meer over Sjon Stellinga