Door op 1 november 2013

Bestuurlijke chaos in Achtkarspelen!

Gisteren nam het college, na tien uur vergaderen, de begroting 2014 terug. Het CDA en CU dreigden tegen de begroting te gaan stemmen, met als gevolg dat de begroting geen meerderheid zou krijgen. Hiermee is de volgende vertrouwenscrisis binnen de coalitie en tussen coalitie en college een feit.
Vorige maand werd door de FNP en CDA, middels een gelekt intern memo, de wethouder van de CU de wacht aan gezegd.
Deze week werd bekend dat de wethouder van het CDA geen vertrouwen meer had van zijn bestuur, fractie en leden. En nu staan het CDA en de CU tegenover de FNP en tegenover het college. De positiename van de CU hierin is bijzonder omdat de wethouder van de CU portefeuillehouder financiën is.

Het college nam de begroting terug en verzocht de besluitvorming een week uit te stellen. De komende week zal er alles in het werk gesteld worden om de coalitiepartijen terug “in t hok” te krijgen.

Het grootste struikelblok was het voorstel van het college tot de aanleg van kunstgrasvelden in Harkema en Buitenpost. De CU en het CDA probeerden dit via een amendement te voorkomen echter kregen daarvoor geen meerderheid.

Of de kunstgrasvelden er komen, zal donderdag blijken.

Dat de coalitie voortdurend rollebollend over straat gaat, is niet goed voor de bestuurskracht van de gemeente. De problemen zijn zowel financieel als maatschappelijk zeer groot. Dit vraagt een stabiel en daadkrachtig bestuur. In maart volgend jaar zijn de verkiezingen maar de gemeente kan zich geen halfjaar stilstand veroorloven!