Door op 16 februari 2015

AanZet.

In oktober vorig jaar bezocht Koning Willem-Alexander Stichting AanZet in Leeuwarden, om te kijken waar de appel naartoe gaat”, aldus de koning. Aanzet won vorig jaar de felbegeerde Appel van Oranje, jaarlijks uitgereikt door het Oranje Fonds aan drie bijzondere, innovatieve, of succesvolle projecten op het gebied van maatschappelijk welzijn en sociale samenhang. De Koning was onder de indruk.

Afgelopen week was ik op bezoek bij Aanzet. Projecten van AanZet brengen mensen met een psychische of sociale kwetsbaarheid onder de mensen. Mensen die op allerlei redenen de aansluiting met de maatschappij zijn gaan missen en daardoor eenzaam of geïsoleerd zijn geraakt. Door echtscheiding, door ziekte, door lang werkloos zijn, door alle gebeurtenissen die een mensenleven kunnen beinvloeden en mensen kwetsbaar kunnen maken.

Door projecten als Sociaal Cafe De Kronkel, gerund door vrijwilligers, waar in de veilige sfeer ruimte is voor allerlei creatieve activiteiten, een goed gesprek, ontmoeten. En weer veel steviger in de schoenen worden bezoekers niet zelden zelf ook weer vrijwilliger in t café.
PC Probaat is het computerproject van AanZet. Tweedehands computers worden voor een zacht prijsje verkocht, waarmee internet toegankelijk wordt voor veel meer mensen. Een dankbare dagbesteding, ik zag alleen maar blije medewerkers, en een mooie gelegenheid om werkend te leren. Project Ixta Noa is het inloop- en praktijkhuis waar mensen binnenlopen voor een gesprek, een kopje koffie, ondersteuning bij dagelijkse dingen of het oefenen van praktijksituaties.

Voor mensen door mensen. Want alleen ontmoeten en ervaringen uitwisselen bieden al zo veel mensen ondersteuning. Om te weten dat jij niet de enige bent die bijvoorbeeld de post niet open durft te maken, of bij wie door tegenslagen in het leven de moed in de schoenen is gezonken en er niet veel zelfvertrouwen meer rest. Om te leren dat het leven leuk en goed kan zijn. En AanZet biedt nog zoveel meer dan alleen ontmoeten.

Net als de Koning ben ik oprecht onder de indruk. AanZet is een geweldig mooie sociale Stichting in ons noorden!. Dat dit soort projecten, maar ver en ver en ver en nog verder uitgerold mag worden!!!!