Door op 2 mei 2013

1 mei viering in Franeker.

Als kleine afdeling is het organiseren van een 1 mei viering nagenoeg onmogelijk. Maar gelukkig zijn er vele afdeling waar ook onze leden terecht kunnen. Vorig jaar hebben we met een aantal leden de bijeenkomst in Nijbeets bezocht en we hadden de bedoeling om hiervan een traditie te maken. Dit jaar extra bijzonder omdat Jan Schuurman Hess aanwezig was en toch heb ik een andere keus gemaakt. En…geen moment spijt!

In de Korenbeurs in Franeker werd bij 1 mei stil gestaan door het opvoeren van een toneelvoorstelling over de zaak Hoogervorst. Deze voorstelling werd voorafgegaan door een indringende toespraak van onze eigen Lutz en de uitreiking van een aantal lintjes. Wat mogen we toch trots zijn op al die leden die, in goede en slechte tijden, achter onze partij blijven staan. Leden die weten dat je niets verandert door weg te lopen maar door met elkaar in gesprek te gaan. En, echt waar, er zijn leden die al 65 jaar lid zijn, chapeau!

De voorstelling was in één woord geweldig! En zoals de prachtig vertolkte en uitgebeelde Pieter Jelles Troelstra ( Maarten de Bok) na afloop zei “nog steeds word ik boos en voel ik de behoefte dit onrecht te herstellen”.

Zelf vind ik de herbeleving van de geschiedenis, prachtig. Hoe kun je het verleden beter uitleggen dan het te laten zien en voelen. En dit verhaal zag je niet alleen maar voelde je ook diep van binnen. De drie broers Hoogervorst werden beschuldigd van inbraak en diefstal. Een daad waarvan, door de ontlastende bewijzen, al snel duidelijk was dat deze niet door hen was gepleegd. Toch werden ze veroordeeld! We kunnen constateren dat hier andere motieven dan een zorgvuldige rechtspraak leidend bij waren.

Mijn complimenten voor iedereen die meegewerkt heeft aan deze prachtige en indrukwekkende voorstelling!

Na afloop nog bijgepraat met diverse partijgenoten. Zelf mijn dierbare partijgenoot Jan Schuurman Hess kwam ons nog even met een bezoek vereren. Kortom een zeer geslaagde avond en ik wil bij dezen de grotere afdelingen meegeven dat, mochten ze mogelijkheden hebben, deze voorstelling echt een aanrader is om de leden op te trakteren.